Debatten ruller videre om det nye Nasjonalmuseet på Vestbanen.

– Nasjonalmuseet må være solid

«Et symptom på teknokratenes og kapitalkreftenes dominans», sier Lars Elton. – Bygget viser soliditet fordi det skal stå i mange hundre år, svarer Statsbygg.

Kultur

 

– Det stemmer ikke at vi har tenkt mer på sikkerhet enn på andre hensyn i det nye Nasjonalmuseet, sier Birgitte Bye til Dagsavisen.

Hun er kommunikasjonsleder i Prosjekt Nytt Nasjonalmuseum i Statsbygg, som nå står for oppføringen av det lenge planlagte og mye omdiskuterte nye museumsbygget ved Vestbanen i Oslo.

– Selvsagt er sikkerhet viktig. Ikke bare for å stenge uønskede ute, men også for å sikre rett temperatur for kunsten. Men at det liksom skal ha vært det viktigste grunnlaget for arkitekturen, stemmer ganske enkelt ikke. Arkitekten av bygget, tyske Klaus Schuwerk, er opptatt av arkitekter som sveitsiske Peter Zumthor, som er opptatt av materialitet. Dette bygget skal stå i mange hundre år. Det må være solid, sier Bye.

Åpent bak

Denne uka skrev Dagsavisens kunstanmelder Lars Elton i en kommentar at «Nasjonalmuseet kan sees som et symptom på teknokratenes og kapitalkreftenes dominans», og at «bygningen blir som en festning», med «sikkerhetstenkning så dominerende at publikum ikke får innsyn».

– Vi skal ikke stenge publikum ute. Det er ikke målet. Det blir en stor piazetta – Museumsplassen – bak stasjonsbygningene, med butikk, restaurant, kafe og benker. På Aker Brygge ligger restaurantene utenfor byggene. Nasjonalmuseet byr på mer ro, en mer innadvendt måte å møte publikum, sier Birgitte Bye.

Hun legger til at det blir sitteplasser langs fasaden mot Dokkveien, altså gata mellom museet og Aker Brygge, og dessuten en «mini spansketrapp» ned fra Dronnings Mauds gate på motsatt side av kvartalet.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Ikke betong

Diskusjonen har lenge gått friskt om det nye Nasjonalmuseet. Kritiske røster hevder det ligner et parkeringshus eller et fengsel, og undrer seg over at det mangler vinduer og åpninger mot rådhuskai-siden. Det er neppe tilfeldig at alle bildene viser bygget i fugleperspektiv, slik at man ikke ser hvordan det blir mot gata, har kritikerne påpekt.

– Det er ingen baktanker med illustrasjonene. De er laget for å vise hele bygget og hvordan det ligger i terrenget. Mange ser illustrasjonene og tror det er betong, men det er det ikke. Bygget reises i norsk skifer, med glimmer og kvarts. Det er veldig fin stein! Og så dekker vi noen felt med rådhusvillvin. Det kommer en femten meter høy tysk eik på Museumsplassen, benker, stauder, trær, blomster og sykkelsti rundt museet. Og så jobber vi med et springvann på forplassen, ved siden av Nobels Fredssenter. Mitt beste tips er å komme på Åpen dag 16. juni, da får man se hvor fint det blir, med takterrassen og de ulike rommene, sier Birgitte Bye.

Les også: De som bygger Nasjonalmuseet