Mens Emir Hindic (Onge $ushimane) har bakgrunn fra Hiphop, er Kristoffer Uthaug (Kobe-Wan Kenobi) «metallkis», noe de to tror er en styrke i musikken de lager.

– Vi er følelsesgutter vi også

Rap-prosjektet til $ushi og Kobe har vokst seg så stort at de gjør egne gigs på festivaler som Roskilde og Øya. Men hvorfor er de så store i kjeften?

– Knausgård kunne vært ganske fett å møte. Jeg har ikke lest noen av bøkene hans. Jeg leser ikke. Jeg hører bare på lydbok, jeg tror jeg har dysleksi eller noe.

Emir Hindic har til gjengjeld hørt samtlige bøker i «Harry Potter»- og «Game of Thrones»-serien. Men det er ikke fiktive historier som inspirerer tekstene han selv skriver under nicket Onge $ushimane, og dessuten er det hans makker, Kristoffer Uthaug, a.k.a. Kobe-Wan Kenobi, som skriver de beste tekstene. Hindic har også en forklaring på hvorfor hans yang ikke er til stede under intervjuet.

Sov under intervju

– Kristoffer er en kverner. Han liker heller å sitte i en samtale og tenke det han skulle sagt, også er han tilfreds med sitt bidrag, uten å ha sagt noe som helst. Han er ofte forbundet med å være sint eller sur, men han er en rolig sjel. Sånn sett vi veldig forskjellige. Det var et intervju vi gjorde hvor han sov under hele intervjuet. Det var ganske morsomt.

– Du da?

–Jeg er alltid omtalt som en glad fyr. Det er sånn de omtaler oss. Han er sur og stille, og jeg er han som er glad og har null filter. Det kan være negativt og positivt.

– Har du ofte vært frekk?

– Det kan bli noen litt drøye situasjoner noen ganger, og når man møter nye folk du ikke vet hvem er, og som du burde hatt litt mer respekt for, og du kan si mye rart. Men, men.

Hat i starten

Historien om $ushi x Kobe startet så sent som i 2013, da Hindic og Uthaug traff hverandre på en fest.

– Da hatet Kristoffer meg. Han syntes jeg oppførte meg som en løk. Men så begynte vi å henge sammen og høre på musikk. Man må jo begynne et sted.

Duoen har fått en raskt stigende popularitetskurve siden førstesingelen «Wadadadeng» utkom i 2014, og gutta fikk opptre med Yoguttene. Året etter kom EP-en «Japan» ut, til svært gode kritikker. Snart hadde de spillejobber på Roskildes warm-up-scene, Apollo, på Øyanatt og hovedscenen under By: Larm. Flere spillejobber ventet i Danmark. Så ga gutta ut hver sin EP, som forsterket deres alter ego ytterligere, med «$ushis sommer» i fjor, og «Kobes Vinter» tidligere i år. Plutselig hadde $ushis låt «Tenker Feil» én millioner avspillinger på Spotify.

– Det er ganske stort med tanke på at vi er for underground å regne. Den første låten var et gameshow-opplegg.

Hindic tror hiphopens økte popularitet i Norge, og stadig større crossover mellom subsjangre og pop har hatt mye å si for at de har kommet dit de er i dag.

– I dag føler jeg det er mer naturlig å merge subsjangre inn i én sjanger, også har det også blitt mer rom for å blande inn andre sjangre. Vi har kanskje beveget oss litt vel over i popgreia. Det er nytt for oss.

Bakgrunn fra metall

Han legger skylda på duoens ulike musikalske bakgrunn.

– Kristoffer er metallkis. Hans favorittband er Tool og Meshugga og sånn. Han skriver på en helt annen måte enn meg. Han har en helt annen tilnærming til musikk, og tenker helt annerledes enn meg. Jeg kommer fra en familie som har bakgrunn fra hiphop. Kristoffer har en tendens til å gå litt mørkere enn meg. Det Kristoffer produserer, høres ut som det har blitt laget i en betongkjeller i Liverpool.

Uthaug er dessuten ganske streng, skal vi tro Hindic.

– Men det er bra å ha han som et anker. Opp gjennom karrieren så langt, er det det som har gjort at vi har kommet der vi har kommet, mener bergenseren.

Forsvarer fittesnakk

I disse dager er den Øya-aktuelle duoen igjen ute med sin siste singel, «Aldri For Mye», en slags oppfølger til «Tenker Feil».

– Dere har ganske mye fitteprat i tekstene deres. Må (norsk) rap være sexistisk? Er vi ikke litt over det der?

– Nei, det må ikke være sexistisk. Men den første låten vi hadde, handler om å skaffe seg et ligg. Det var det det handlet om da. For all del, jeg er ikke noen tilhenger av å være for kjip i teksten, men når du lager hiphop i Norge og ikke selger dop, eller dreper noen, så må man finne noe som er litt morsomt å fortelle om.

– Det handler vel kanskje litt om valg av ord og kontekst? Fitte tolkes som ganske sexistisk?

– Jeg er feminist, jeg. Jeg er tross alt oppvokst med alenemor. Det er Kristoffer også. Og det er ikke min innstilling til damer. Jeg er ganske glad i damer, selv om det ikke kommer så fint fram.

– Hva tenker mor om tekstene?

– Hun er ikke særlig glad i det fittesnakket. Jeg skjønner kritikken vi har fått opp igjennom. Jeg reflekterer over det. Men du har også kvinnelige artister som Nicki Minaj og Azealia Banks som er drøye i målet de òg. Generelt har du andre låter som er ganske drøye, men som er pakket inn i mange metaforer. Barn går jo rundt og synger «I’m in love with the coco», som handler om kokain. Hvis du skal si noe, hvorfor gå rundt grøten? Jeg tror også det kanskje har noe med at på norsk blir man ikke like distansert til teksten, og derfor oppleves det mer sterkt når det er så eksplisitt. Vi spilte på en U18 gig på Parkteatret i fjor, og da gjorde det meg litt vondt å synge «hun hadde mensen så jeg pulte henne på badet». Jeg gjorde opp for meg selv, og sa at de ikke må ta dop og være ordentlige etterpå.

Myke også

Samtidig mener Hindic at språk handler om hvordan man er formet gjennom bakgrunn og oppvekst.

– Det handler om hva man har opplevd. Ordforrådet ditt påvirker tekstene dine. Når du lager låter bruker du det som står nærmest. Jeg er heller ikke fan av å være ufin mot noen, men det handler mer om språket som er naturlig å bruke, i låter som «Tenker Feil». Men jeg har jo vært i situasjoner der jeg er blitt brukt selv. I motsetning til «Tenker Feil» er en låt som «Aldri For Mye» veldig sårbar. Der er det jeg som tenker feil. Jeg skriver at jeg føler jeg tenker for mye når jeg skal tenke om en jente, sier han.

– Jeg har gjort dumme valg. Jenter kan være ganske utspekulerte, de også. Og gutter kan kjenne seg brukt. Det passer jo absolutt inn i sjangeren og er ganske relevant, og med tanke på at det er et tema som ikke er så mye omtalt i hiphop. Jeg er ikke en kis som ligger med noen fordi de digger meg fordi jeg er artist. Jeg synes ikke man skal ligge med noen for å ligge. Sex skal jo være en fin ting. Mange gjør det, men man ødelegger for seg selv. Alle kan kjenne seg igjen i det. Men som mann er det vanskelig å gjøre seg sårbar.

Hindic mener guttekulturen setter en stopper for det å være en følsom dreng og å skape persona rundt det i hiphop-miljøet.

– Når vi gutter er sammen, sitter vi ikke og sutrer og griner over at hun ene jenta ikke svarte på melding. Det er absolutt vanskelig å snakke om sånt. Det er ikke et tema å snakke om, det er noe jeg kun snakker om med mine absolutt nærmeste. Da jeg vokste opp, hadde jeg mange jentevenner. Følelser snakket jeg ikke med gutter om. Det gjør man bak lukkede dører. Det gjør man ikke når man er på bar med gutter. Men herregud, vi er følelsesgutter vi òg.