Nye takter

Varm strengelek med Chango Spasiuk og Per Einar Watle

Rødt og blått blandes til perfeksjon i et samarbeid på tvers av kontinentene.

Dagsavisen anmelder

5

Chango Spasiuk/Per Einar Watle

«Hielo Azul Tierra Roja»

Restless Records

Det er knapt mulig å komme lenger fra hverandre rent geografisk, men som så ofte opphørte også avstanden mellom argentinske Chango Spasiuk og norske Per Einar Watle i en musikalsk forening. Spasiuk er kanskje den fremste folkemusikeren i Argentina i dag, en representant for chamamé-tradisjonen nord i landet som med akkordion som hovedinstrument også ivaretar sine ukrainske røtter. Dessuten har han åpenbart vidsyn og nysgjerrighet nok til å lese og lytte når en norsk musiker legger igjen et par av sine egne CD-er og en lapp på scenekanten etter en konsert. Kort fortalt var det starten på prosessen i kjølvannet av Spasiuks konsert under Oslo World i 2015, som skulle føre til et første møte mellom de to i 2017 og så innspillingen av det foreliggende albumet «Hielo Azul Tierra Roja». På norsk blir det blå is og rød jord, skapt med fullt band og bidrag fra kvederen og sangeren Anne Gravir Klykken. Og Spasiuks akkordion og Watles gitar kunne knapt vært en bedre og mer naturlig match.

Les intervju med Chango Spasiuk: Store fortellinger fra et bitte lite sted

Det sømløse samspillet og egenarten i låter og dynamikk har kanskje en naturlig forklaring utover at dette selvsagt er et møte mellom virtuoser på hvert sitt instrument. Watle er ved siden av ulike solo- og bandprosjekter mest kjent fra Salto Mortale (tidligere Christianssand String Swing Ensemble), og har som jazzgitarist et nært forhold til den latinamerikanske musikken og til string-swing-tradisjonen. Chango Spasiuk på sin side har utvidet chamamé-musikkens renomme, og er ikke fremmed for verken pols eller vals fra sine musikalske reiser bakover i slekten og til de europeiske arnestedene for tradisjonen har tilhører, den som oppsto blant annet med jesuittene, criolloene og guaraniene da de kom til det nordøstlige Argentina. Dette gir den dansbare musikken sterke preg av melankoli og lengsel, og sjangeren ble plausibelt nok opprinnelig spilt med nettopp akkordion og gitar, den siste riktignok spansk.

Artikkelen fortsetter under bildet.

###

Chango Spasiuk. Foto: Ignacio Arnedo/OW IGNACIO ARNEDO/OWMFOW

Les også: – Språket har ikke vært borte, det har bare vært fryktelig stille

– Selvfølgelig er det en sammenheng mellom det europeiske og det argentinske, fordi vår tradisjon har mange elementer fra jesuittene, portugiserne og europeerne som flyktet fra sult og krig. Mye av dette finner du i min musikk på en helt spontan og naturlig måte, sa Chango Spasiuk til Dagsavisen sist han spilte på Oslo World.

I møtet mellom Watle og Spasiuk er det både varm jord og is, brann og kulde og organiske islett av det alle har til felles uansett opphav. Begge har brakt egne komposisjoner inn i prosjektet, mens en låt som «Folks & People» er skrevet av Steinar Raknes. Han synger også på sporet som inneholder Spasiuks resitering av den uruguayanske journalisten og forfatteren Eduardo Galeanos dikt «El Mundo», om menneskenes ulike lynner og temperament. Utfyllende på perkusjon og gitar har hovedpersonene hver sin våpendrager, Marcos Villalba og Kenneth Ekornes.

Les også: Klokkeklart fra Berit Opheim og Tore Brunborg

«Hielo Azul Tierra Roja» er en imponerende innspilling, like grov og livsbejaende som den er øm og følsom. Spasiuks svært dansbare og suggererende akkordionfest «Bailando» (hans helt egen) kunne gått rett hjem på en norsk dansefest, og etterfølges av nydelige «Julian», som er Watles komposisjon, før «El Boyero» manifesterer seg som første vokale innslag med Anne Gravir Klykken. Deretter går det slag i slag, dramatisk som i Spasiuks «Misiones», til tristesse og solnedgangsstemning i «Corrientes», som vi kan tro er en hyllest til regionen nord i Argentina der Spasiuk har sin opprinnelse. De to styrer til en viss grad sine egne komposisjoner, men fellesnevneren er en helt egen forståelse for hvordan akkordion og gitar kan utfylle hverandre når artistene bak finner hverandre tross alle odds.

Spiller på Riksscenen onsdag 30. oktober under festivalen Oslo World.

###