Nye takter

Ute av seg sjæl-opplevelser

Fredrik Høyer og Bendik Baksaas’ musikalske oppfølger til «Grønlandsutraen» handler blant annet om opplevelsen fra man drar ut på byen en lørdag kveld, til man er hjemme igjen på morrakvisten en søndag.

– Når man går gjennom byen på nattetid, er det mange som bruker veldig høy stemme, utestemme. Det er mye store følelser, og folk er gærnere da. Det er da man går ut av skallet, sier Fredrik Høyer. Han er ikke fremmed for å bruke utestemme selv, slik han har markert seg som en av landets mest særegne utøvere av «spoken word», slampoesi, performance, eller hva det nå heter på norsk.

Sveipe over byen

Han snakker om konseptet «ute» som i «ute på byen». I fjor mottok makker Bendik Baksaas Osloprisen til Natt & Dag for årets beste album med «Duets». Nå, ett år senere, er de ute med et nytt album-samarbeid, «Til alt ute», og dessuten en podkast.

Tittelen på prosjektet rommer mer enn det å være ute på en snurr en lørdag.

– Det er et ordspill som først og fremst handler om å se på Oslo og Norge og planeten som en helhet, forteller Høyer.

– Det handler om å sveipe over byen som en ånd på lørdagsnatta, å se alt utenfra. Et slags epos, en reise, fra vi drar ut på byen, til vi kommer hjem igjen klokka fem på morrakvisten. Ideen har vært å fange forskjellige fortellinger og stemmer. Ordspillet «ute» handler også om å være ute av seg sjæl, ute av kroppen, og det at utenfor vår egen kapsel, vår egen verden og vårt eget språk, finnes det andre mennesker og verdenssyn, forteller poeten.

Les også: Joddski: Fortsatt en pionér i norsk rap (DA+)

– Som å jamme

Han møtte Baksaas første gang i forbindelse med braksuksessen han hadde på Nationaltheatret med forestillingen «Grønlandsutraen». Baksaas lagde en remiks av låtene til prosjektet. Det er i dag to og et halvt år siden. Siden da har de to blitt et band, har de funnet ut. For mens «Grønlandsutraen» var en opplest tekst som ble tolka av musikeren, har Høyer og Baksaas gått mer i dialog på denne musikalske oppfølgeren.

– Det kan hende jeg har en nesten ferdig låt som Fredrik skriver tekst til. Andre ganger møtes vi mer på midten. Det er en helt annen prosess. Det er litt som å jamme, sier Baksaas.

– Konseptet «ute» er interessant med tanke på formen jeg opererer i, som er «spoken word», men også slik Bendik opererer, mener Høyer.

– Den proklamerende formen min og Bendiks utadvendte elektroniske uttrykk ble en overordnet idé, fordi vi begge er veldig utøvende i stilen, hver for oss. Performance-aspektet, det å kunne være veldig ekspressiv, å ta det litt på alvor, er tanken bak disse låtene.

Les også: The Loch Ness Mouse: En skjult pop-skatt (DA+)

Gigs på rave

«Grønlandsutraen» ble til ved at Høyer bokstavelig talt hermetiserte seg selv hjemme. «Til alt ute» er derimot blitt til gjennom lang eksperimentering med materiale live, på klubbscener på sene kvelder. Enkelte ganger har det også vært med ulike musikere, fra pianister til folkemusikere. Slik endte de to til slutt opp med et album bestående av 26 låter med en varighet på to og en halv time, fordelt på to plater, «Måne» og «Sol».

– Vi har hatt flere gigs på rave. Det er veldig gøy å oppleve forskjellen fra det å opptre foran folk som sitter helt stille og lytter på Nationaltheatret, til å ta en taxi ut til Frysja like etterpå og utføre et sett foran folk som faktisk klubber. Det er kunstnerisk en stor kontrast, og skikkelig inspirerende, mener Høyer.

Det er jo også noen utfordringer vi har med å spille gigs sent:

– Den største opplevelsen av dette albumet får du kanskje med headsettet på, for å sette det på spissen, men det er fint å se hvilke låter som fungerer best live, når folk har kortere «attention span». Noen ganger er det korte historier, eller så kan det være et langt arrangement og masse ord, mener Baksaas.

Det å spille på steder der skillet mellom gulv og scene er vanskelig å definere, kan også være veldig uforutsigbart på flere måter. Det kan Høyer skrive under på:

– Da vi hadde gig på Jaeger, kom det plutselig noen bort og spurte om vi kunne spille bursdagssangen, ler han.

Lang gjesteliste

Et viktig poeng ved «Til alt ute» er at prosjektet skal inkludere flere stemmer. Derfor er flere gjesteartister og poeter med, blant dem rapperen Eivind «Ivan Ave» Øygarden, poetene Amalie Kasin Lerstang og Bertrand Besigye, forfatter Kjersti Wøien Håland og samfunnsdebattanten Sofia Srour.

I tillegg til albumprosjektet har Høyer og Baksaas også laget podkasten «Til alt ute: Æter», i samarbeid med podkast-produsenten Filt. Prosjektet består av åtte episoder med portrettintervjuer av forskjellige unge mennesker i Norge i dag.

– De er ute på ulike måter, forteller Høyer.

– En er ute av båsen, en vil ut i verdensrommet, en er ute og prøver å fange «sex offenders» på nett, og en vil ut av forventningene folk har. Vi ønsker å male et kollektivt sonisk selvportrett med dette verket. Vi vil vise fram byen, landet, ting som finnes der ute, gjennom ord og lyd, og et spekter av ulike stemmer.

Albumet «Til alt ute» slippes sammen med første episode av podkasten i dag. Bendik Baksaas og Fredrik Høyer spiller på Blå i Oslo 29. mars.

Mer fra Dagsavisen