Uhyggelig og vakker filmmusikk vant musikkpris

Islandske Hildur Guðnadóttir vant Nordic Music Prize for musikken til TV-serien «Chernobyl». Hun møtte konkurranse fra artister som norske Karpe og svenske Jenny Wilson.

Nordic Music Prize ble delt ut for tiende gang under Bylarm torsdag.

Det kom ikke som en stor overraskelse at prisen i år gikk til Hildur Guðnadóttir, som nylig også mottok Oscar-statuetten for beste originale score for Todd Phillips’ «Joker».

Innspilt i felten

– Selv om musikken på en subtil og kraftig måte fremkaller terroren og melankolien til hendelsene den beskriver, står den også helt alene som en oppslukende, uhyggelig og vakker komposisjon bygget fra lyder som er innspilt i felt, står det i uttalelsen fra juryen.

Innholdet på albumet er stor, sterk samtidsmusikk, en påminnelse om at et bredt publikum ikke blir skremt bort av slikt, bare de setter seg ned og er villige til å bli sittende og høre på. Musikken kan godt høres isolert fra TV-serien.

Første siden Jónsi

Gudnadóttir er den første fra Island som får Nordic Music Prize siden Jónsi fikk den aller første for 2010.

De tre siste årene har den gått til Jenny Hval, Susanne Sundfør og Robyn.

De andre nominerte var Jada og Lowly (Danmark), Stinako og The Hearing (Finland), Cell7 og Countess Malaise (Island), Jenny Wilson og Nadia Tehran (Sverige) og Erlend Apneseth Trio med Frode Haltli, Karpe og Pom Poko (Norge).

Les også: Enda større Karpe de neste årene

Nordisk brubygger

Nordic Music Prize er ment å være en brubygger mellom musikken i de nordiske landene, men også være en anerkjennelse av albumet som en egen kunstform.

Nominasjonene foregår nasjonalt, men den endelige avgjørelsen blir tatt av en internasjonal jury, med Jeanette Lee (Rough Trade), Jude Rogers (The Guardian), Eric Deines (Jagjaguwar) og Stuart Maconie (BBC).

Hildur Gudnadóttir ga ut sitt første soloalbum under navnet Lost In Hildurness i 2006. Hun har siden samarbeidet med den islandske gruppa Múm, og de amerikanske dronestøyerne Sunn O))).

Gudnadóttir har også samarbeidet med svenske The Knife, og var oppvarmingsartist for beslektede Fever Ray i Oslo. Hun deltok dessuten i oppsetningen av danseforestillingen «Aubra» med Carte Blanche i 2009.

Les også: «Chernobyl»: Vår tids viktigste TV-serie

Lyden av atomkraft

For å skape filmmusikken til «Chernobyl» dro Guðnadóttir til atomkraftverket i Litauen, der store deler av serien er spilt inn, for å fange opp lyder som hun brukte for å skape musikken i serien. Hun fortalte om denne prosessen da hun gjestet Bylarm i Oslo i går:

– Det ville vært så respektløst mot hendelsen å løse serien som en ren thriller. Derfor ville jeg vite hvordan det føles å kjenne radioaktivitet på kroppen. Du kan jo ikke se det med egne øyne, eller fange det opp med et kamera, derfor ver det så viktig for meg å kunne skildre det gjennom lyd. Og for å kunne gjenskape det, var det helt avgjørende at jeg selv opplevde det, fortalte hun.

Det var også vitalt for serien at komponisten kom så tidlig inn i prosessen, og skrev mye av musikken før innspillingen av serien begynte:

– Det gjorde det mulig for meg å være med på å sette en tone, lede og forme prosessen, bildespråket og atmosfæren i serien. Det er ikke vanlig. Vanligvis kommer komponisten sent inn, eller helt på slutten av en prosess for å legge musikken til bildene i etterkant. Men musikk er en så kraftfull del av historiefortelling, og det er så mange måter man kan tillate musikken å være en stor del av en visuell fortelling på. Det kan også fungere som et eget narrativ på det ubevisste plan, fortalte hun.

Les også: «Joker»: Vi skaper de monstrene vi fortjener

Vant Oscar for «Joker»

Metoden med å la komponisten komme tidlig inn i filmprosessen, er ikke så ulik samarbeidet med komponist Giovanni «Nino» Rotas filmmusikk for Federico Fellini.

Metoden ble også brukt i «Joker», som hun ble nominert til Oscar, Golden Globe og en Bafta for.

Hun ble den første kvinnen til å vinne begge de førstnevnte prisene.

I «Joker» ble Guðnadóttirs musikk brukt som inspirasjon til en av Joaquin Phoenix’ første scener, i transformeringen fra Arthur Fleck til Joker.

– Phoenix syntes det var vanskelig å spille ut den transformasjonen. Da hadde Todd Phillips sagt at han hadde fått musikken min, og kunne spille det for ham. Phoenix responderte ganske umiddelbart ved å danse, og musikken ble en måte å lede ham på vei. Det vakre med den scenen, var at han på en måte spilte ut det jeg selv følte rent fysisk da jeg skrev den musikken. Jeg var jo var usikker på reaksjonen hans, og ble helt målløs da jeg fikk tilsendt klippet, og så hvordan han tolket musikken min, fortalte Guðnadóttir torsdag.

– Jeg liker ikke å forklare musikken min med ord, og derfor ble det samarbeidet så magisk, fordi vi ikke sa noe til hverandre i prosessen. Jeg ble fortalt at jeg skulle lage musikk ut ifra det jeg følte da jeg leste manus. Det å se Phoenix interagere med det jeg sendte tilbake, uten at vi egentlig snakket sammen, var stort. For meg handler all musikk om å skape interaksjon. Det er en vakker måte å kommunisere på, uttalte Guðnadóttir.

Guðnadóttir har også bidratt til musikken til Denis Villeneues «The Arrival» fra 2016 og «Sicario» fra 2015, som er komponert av den avdøde islandske komponisten Jóhann Jóhannsson, en Guðnadóttir har gjort mange samarbeider med.

Hun har også gjort filmmusikken til «Sicario 2: Soldado» fra 2018.