Nye takter

Uhøytidelig Pharrell

Pharrell Williams serverte en hitparade i Oslo spektrum.

Dagsavisen anmelder

KONSERT

Pharrell Williams

Oslo Spektrum 14. september 2014

Publikum: ca. 7.500

I løpet av en drøy time i Oslo Spektrum gjorde Pharrell det han var kommet for: levere hitsene vi alle kjenner så godt. Og vi fikk dem nesten alle sammen til stor glede for et livat publikum.

Selv om Pharrell er verdens mest populære og solgte musiker og artist, er det en overvekt av låter han har gjort for og med andre som har gjort det stort på listene. Ser vi bort fra «Happy» er det jo i spann med folk som Jay Z, Daft Punk, Snoop Dogg og Robin Thicke Pharrell har hatt størst suksess. Men for en katalog den mannen har, og det viste han til fulle i Oslo der vi ble servert både hits og albumspor.

Det blir jo selvsagt aldri helt det samme uten Jay Z på “Frontin” eller “I Just Wanna Love U (Give It 2 Me)», men det ble likevel artige gjenhør uten å gå helt over i karaoke. Publikum virket i hvert fall fornøyde under Nellys «Hot In Herre» og den sikre festlåta «Pass The Courvoisier» - dog i amputerte utgaver. For det er uansett artig å høre klassikere som Snoops “Beautiful” og “Drop it Like it's Hot” framført av en raus Pharrell, uten Snoop. Heller “Beautiful” uten Snoop enn en Pharrell-konsert uten Beautiful” sier nå jeg.

Pharrell har levert hits i 20 år nå. Han har holdt på interessen og ikke minst levert bra musikk nesten hele tiden. Dette sier også noe om hvor viktig produsenten Pharrell har vært i årevis der han stadig fornyer seg og popmusikken, men er likevel den samme gamle Pharrell. Nå er han altså popstjerne også, en rolle han noe motvillig har fått. På scenen er han inviterende og uhøytidelig der han synger sånn nogenlunde rent, smiler og henvender seg til salen. Pharrel kan virke enkel og barnslig i sin opptreden - en 41-åring med rar hatt liksom, men det framstår ikke påtatt, tvert imot vil jeg si.

Midtveis fikk vi storfint besøk da kompisen Shae Haley fra N.E.R.D. kom inn på scenen for tre N.E.R.D.-låter; «Rock Star», «Lapdance» og «She Wants To Move» og det er som om Pharrell løsner litt på snippen og rett og slett trives bedre på scenen når han kan dele på oppmerksomheten. Om det er noe å utsette på presentasjonen i Oslo Spektrum må det være at mye av refrenger og koringer ligger ferdig innspilt på boks, men sånn har det vel blitt i 2014? Med en rytmeseksjon, to på tangenter og sequenzere, dansere og kor var det uansett bra med trøkk og liv fra scenen, såpass at lyden var i overkant buldrende. Pharrell lider litt under av at katalogen hans er så full av gjester, men det gjorde han nesten opp for med sin tilstedeværelse og lekne væremåte. Dessuten har Pharrell et par ess i ermet hvor han er hovedpersonen. Dette viste han i en avslutning der vi fikk både "Get Lucky" og “Lose Yourself to Dance" til vill jubel fra salen. Når da “Happy" rundet av det hele med konfetti og greier var det der og da et perfekt popøyeblikk regissert av en gigantisk popmaker.