Nye takter

Svart fredag

Solen hamret ubønnhørlig over Roskilde og presset gradene mot 30-tallet på festivalens andre dag, men på scenene var det langt svartere.

Dagsavisen anmelder

KONSERTER
Philip T. Anselmo,
Les Big Byrd, Les Claypool
Roskilde-festivalen, fredag

ROSKILDE (Dagsavisen): Det er noe eget med festivaler og fredager, de blir gjerne metallsvarte. Så også på Roskilde-festivalen i år. Gamle storheter som Pantera-vokalist Philip T. Anselmo og Primus-frontmann Les Claypool spilte i går side om side med nye band som svenske Les Big Byrd, og et par timers vandring mellom scenene ga et totalbilde av festivalens hardere tilbud som står til mer enn godkjent. Les Big Byrd kan noteres som en oppdagelse på en festival som gjemmer mange artistoverraskelser blant det kjente og velkjente, og for mange er de heller ikke helt ubeskrevet. Frontmann i Les Big Byrd er Joakim Åhlund fra Teddybears Sthlm, mens andre medlemmer har fartstid fra Caesars og Fireside, kjente navn på den svenske alternativscenen. Les Big Byrds har lagt seg på en litt annen sjanger enn hardcorescenen de respektive bandmedlemmene kommer fra. Med en sølvmalt vokalist/gitarist i front maler de tung og fargerikt på et bredt lerret av tung grinderrock, psykedelica og islett av progrock, men ikke uten islett av store doser indre skjønnhet som gjør musikken deres tilgjengelig langt ut over sjangerrammene. Tidlig på Roskilde-fredagen vekket denne solide gjengen som nylig slapp debutplata «They Worshipped Cats» kjapt et Roskilde-publikum som etter hvert satte høylytt pris på Les Big Byrds suggererende tilbud av rock og publikumsfrieri. Dermed kan man notere seg ett funn i årets til dels gitartunge Roskilde-program som fort kan vise seg å bli et navn for framtida.

En mann som Philip T. Anselmo derimot, er en mann fra fortida. Vokalisten fra den amerikanske metalhybriden Pantera har fått et oppsving på karrieren med eget band - The Illegals - bak eget navn, og inntok Roskildes nest største scene med en autoritet som er en metallegende verdig. Oppskriften er velkjent groovemetal, tyngre og mindre leken enn det Pantera spilte, men med tyngden til et godstog og et brøl som en såret stolthet. Låtene Philip Anselmo & The Illegals antente Arena-teltet med var for det meste hentet fra hans siste plate «Walk Through Exits Only», men det tok ikke lang tid før en og annen Pantera-låt snek seg inn til publikums ville begeistring. Allerede under nye låter som «Bedridden» og «Battalion Of Zero» tar han regien, ber publikum rydde plass i «moshpiten» og ber folket gå amok. Han trengte ikke vente på svaret. Generelt for Roskilde-festivalens mange metalhoder er årets program heller magert, uten et Metallica eller et annet monster som kan samle hordene. Gårsdagen bød på flere plaster på dette såret. Lenge etter at avisene gikk i trykken skulle Rob Zombie spre sin skrekkmetall over publikum, men før det fikk Philip T. Anselmo følge av en annen kollega fra metalsjangerens ytterpunkter - Les Claypool. Den gamle Primus-bassisten har nå formet det han kaller countrykonseptet Duo De Twang sammen med sin gamle skolekamerat og M.I.R.V.-gitarist Bryan Kehoe. To mann, 8-12 strenger, to par boots og sløye vitser som at «we put the wang in twang» var nok til å filleriste Roskildes nye Avalon-scene, som overraskende nok ble et par nummer for liten for bass-fetisjisten Claypool og hans dundrende blanding av country, metal, Tom Waits og sin egen skrudde form for hybridmusikk, tung, kraftfull og med en nerve kun de ypperste musikerne er i stand til å oppdrive når de får nærkontakt med sitt publikum.

mode.steinkjer@dagsavisen.no