Nye takter

Susanne Lundeng gir oss årets beste juleplate

I år er det langt mellom de nødvendige nye julealbumene. Her er et som skiller seg ut.

Dagsavisen anmelder

6

Susanne Lundeng

«Kimer i klokker – julefolketoner fra Nordland»

Heilo/Grappa

Susanne Lundeng har opp gjennom årene utviklet seg til noe langt mer enn en ren formidler av nordnorske folketoner. Som felespiller og etter hvert sanger har hun satt sitt helt personlige bumerke på den norske folkesjelen med Nordland som utgangspunkt, og det arbeidet hun har gjort for å formidle og foredle den tradisjonelle folkemusikken herfra i en tid da den ellers lett ville blitt glemt, er uvurderlig. Hun har et tosifret antall album bak seg, og skal man snakke om det viktige i denne sammenhengen er det naturlig å nevne boksen «111 Nordlandsslåtter – hilsen Susanne Lundeng» som hun fikk både Folkelarm- og Spellemannpris for. Med juleplaten «Kimer i klokker» setter hun en foreløpig krone på verket, og med denne kan hun dessuten nå bredere ut enn med noe annet hun har utgitt.

###

«Kimer i klokker» er en samling dels kjente folkesanger, hymner og ballader som eksisterer i en rekke versjoner både i Norge og andre steder. Med undertittel «Folketoner fra Nordland» sier det seg selv at disse versjonene gjennom melodi og tekst er hentet fra nordlandsregionen, og fra folketonetradisjonene fra Salten som løst omdreiningspunkt. En usedvanlig rik tekstur i arrangementer og musikalsk innstilling løfter dessuten sangene og inntrykket langt vekk fra det ofte litt påklistrede høytidelige som lett kan prege utgivelser som denne. Lundengs egen klare, dype vokal favner både budskap og fortolkninger, og er sammen med trioens innlevelse i det melodiske med på å løsrive sangene fra sin opprinnelige religiøse og ofte konservative kontekst.

Eksempler på sanger er «Et barn er født i Betlehem», «I denne søte juletid», «Christi nåderige fødsel» og selvsagt tittelkuttet «Kimer i klokker», men fellesnevner for de aller fleste er at de er kledd i lokale melodier og gjerne i tekster med nordnorsk utspring, det være seg fra Elias Blix eller Petter Dass. Saltdal kirke ble et naturlig innspillingssted, og det organiske rundt selve «studioet» er med på å jage lyset inn mot de middelalderske mørke krokene hvor disse sangene, hymnene og melodiene dels har sitt utspring. Dette er julesanger og -salmer som lett lar seg omfavne av høytid, men framføringen er samtidig følelsesstemt jordnær og nesten lett i uttrykket, uten unødig sødme eller glitter. «Kimer i klokker» blir dermed en ren musikalsk kraft.

Susanne Lundengs feler gir ofte retning og tone til sangene, men dette er i høy grad et verk skapt av en svært samstemt og improvisatorisk leken trio. Bjørn Andor Drage er professor i orgel ved Universitetet i Tromsø, og oppvokst i Saltdal. Dermed kan vi snakke kortreiste musikalske impulser for hans del, noe han deler med Lundeng. Nils-Olav Johansen plukker sine impulser uansett hvor ferden bører han, og er kjent for sitt virtuose improvisasjonsspill med base ved NTNU i Trondheim. Han er den som tilfører melodiene og arrangementene på denne platen et fløyelsforsiktig, men samtidig distinkt anstrøk av jazz. Som spillet hans på «Mitt hjerte alltid vanker», med spente strenger som hos en rom-gitarist, nærmer seg string swing-sjangeren, mens han på «Akk Fader» like godt river av seg en nordlandsk blues også ved å overta vokalen helt og holdent. Slike utbrudd skaper sammen med det uhøytidelige grepet rundt salmeskattene en plate som er like variert medrivende som den er dyptpløyende seriøs. Ganske enkelt årets fineste juleplate med en holdbarhetsdato like lang som tradisjonene den tufter på.

Spiller i Gamle Aker Kirke 14. desember.