Nye takter

Superprodusenten med familie

– Jeg trodde «produsent» bare var et fint ord for lydmikser sier Superfamilys vokalist Steven Wilson.

– Men sånn var det ikke. En lydmann begynner ikke å kødde med refrenget ditt.

Kåre Christoffer Vestrheim (37) smiler der han sitter i sjefsstolen sin bak miksepulten. Vi er i studio B hos Propeller Music Division studiokomplekset ved Akerselva der Vestrheim både har produsert hitplater for bl.a Marit Larsen Gåte og Odd Nordstoga. De siste årene har han markert seg som Norges fremste plateprodusent med et distinkt sound teft for suksess og stor spennvidde: Han har produsert alt fra Jaga Jazzist til Erik Faber og den neste plata som bærer påskriften «Produced by Kåre Vestrheim» er det nye albumet til jazzrock-fusjonistene Shining som kommer i januar.

Han produserte Superfamilys debut «Back In Paris» (2005) og nå jobber de med oppfølgeren. Dessuten dag trener Vestrheim på å få til riktig trykk (13 kilo) på den nye espressomaskinen de fikk i studio dagen før. Martin Steffensen fra Superfamily lager brødskiver med rekeost ved et bord sitter Kaizers-gitarist Geir Zahl med en laptop og holder på med noe han beskriver som «hemmelig». Han forsvinner inn i studio A mens Vestrheim med sine blå frottètøfler lunter tilbake i Studio B.

Varmet opp for The Cure

Kåre Vestrheim har hatt fem bemerkelsesverdige år etter at karrieren med det norske 90-tallsbandet Locomotives ebbet ut. Det var i baksetet på en bandbuss et sted på den amerikanske østkysten at Kåre Vestrheim fant ut at han ville bli plateprodusent.

– Vi hadde tilbrakt et år i USA med Locomotives spilt over hele landet og følte vi var på gang. Men så ble vi droppet av plateselskapet. Det var ganske bittert. En klassisk platebransje-historie forteller Vestrheim.

– Vi hadde tenkt å gi oss da vi fikk tilbud om å være oppvarmingsband på USA-turneen til The Cure. Så vi satte oss i bilen igjen og kjørte etter dem tvers over hele kontinentet fra Los Angeles til New York. Men mot slutten var vi grundig lei. Det gikk opp for meg at alt har sin tid og tida for dette er over forteller Vestrheim.

The Locomotives dro hjem til Norge og Kåre Vestrheim begynte å jobbe i platestudioet Living Room med Espen Berg (Briskeby Margaret Berger). Han fortsatte å jobbe med planene om å starte studio sammen med The Locomotives' tekniker Mike Harding. De etablerte seg i den såkalte «sjokoladefabrikken» på Grünerløkka og for to år siden flyttet de inn i Propeller-lokalene ved Akerselva. Vestrheim har også innredet studio på familiegården ved Sarpsborg «Bruket» hvor han gjerne tar med seg Odd Nordstoga eller Hanne Hukkelberg for å jobbe konsentrert.

Ikke konstruert

På CV-en hans står også hitplater som «Basement Apes» og «Automatic Thrill» med Gluecifer og Gåtes «Iselilja» Norge. Internasjonal oppmerksomhet har han fått med de to albumene til Hanne Hukkelberg.

«Luring» ble et gjennombrudd både for Odd Nordstoga som artist og for Kåre Vestrheim som produsent. Den solgte over 150.000 og etter det begynte tilbudene å renne inn for Vestrheim. Men han takker nei til det meste.

– Jeg gjør ikke dette for pengene. Jeg må brenne for musikken jeg hører sier Vestrheim.

– De som kommer i studio må ha noe å melde. Artistene må kunne stå foran meg og framføre en låt de må ha en musikalsk visjon som jeg har lyst til å hjelpe fram. Jeg kan ikke konstruere en artist. Det er ikke noe for meg. All respekt for produsenter som Stargate men det er et helt annet univers enn det jeg driver med forklarer Vestrheim.

Symfonisk

«Strøkne forseggjorte produksjoner som høres ut som de er tatt opp rundt leirbålet» – slik har Dagsavisen nylig beskrevet Kåre Vestrheims produksjoner. Tross spennvidden går det an å snakke om en felles Vestrheim-sound?

– Jeg er ingen minimalist jeg liker at det låter mye. Jeg er symfonisk. Skal man først lage en plate liker jeg at man kan høre på den mange ganger og stadig finne nye ting i arrangementene.

Produksjoner for store selskaper som EMI (Marit Larsen) og Warner (Gåte) finansierer smalere produksjoner for hans eget selskap Propeller Recordings – som Hanne Hukkelberg DinoSau og Superfamily.

– På sikt håper vi å kunne leve av våre egne artister og vi er iallfall på rett vei. Plata med Superfamily skal være ferdig i mars så skal jeg ta pause sier Vestrheim. Han blir far for første gang i desember og vil ta pappapermisjon.

– Her har jeg gjerne arbeidsdager som varer fra ni om morgenen til tolv på natta. Jeg har skjønt at det ikke går så godt sammen med farsrollen sier Vestrheim.

– Men i studio er han som en streng far ler Steven fra Superfamily.

Vestrheim forteller om første gangen han så Superfamily live – han var imponert over demoen men på scenen syntes han de var elendige. Og det fortalte han dem også.

– Vi trodde vi var så gode! Og så kommer det en fyr bort som attpåtil skal bli produsent for oss og sier «fy f.. dette var dårlig»! Det er ikke noe moro påpeker Superfamily-Martin.

– Nei. Men jeg var iallfall ærlig! fastslår Kåre Vestrheim.

Mer fra Dagsavisen