Nye takter

Stor gutt på egen hånd

Denne gangen forsøker Big Boi seg på litt nye ting.

Dagsavisen anmelder

HIP HOP

Big Boi

«Vicious Lies And Dangerous Lies»

Def Jam / Universal

Big Boi starter opp med å si «One half of Outkast. One whole of me» bare sånn for å understreke at Big Boi også er en kreativ drivkraft, både i Outkast og som soloartist - noe han da også viste på forrige soloplate. På egen hånd sprudler vanligvis ikke Big Boi like mye som i spann med kompisen Andre 3000. Det blir liksom mer hip hop og mindre eksperimentering, men denne gangen forsøker han seg på litt nye ting. For med låter som «Apple Of My Eye», en slags Cures «Why Can’t I Be You», er Big Boi åpen for det meste av musikalske krumspring. Vi får nemlig indie, pop, electro og hip hop om hverandre. Han har dessuten hanka inn et kobbel av produsenter, så det kan virke som om han sparer godbitene fra eget bryst til neste Outkast-skive? Han har med seg Sha Money XL som utøvende produsent og Sha kan det her med iørefallende hip hop. Han var jo mannen bak 50 Cents første plater for eksempel. Big Boi velger å jobbe med folk som ikke nødvendigvis øker platesalget, men skrur hipstertaktene til et hakk eller to. Svenske Little Dragon, New York-duoen Phantogram, samt A$ap Rocky er folk Big Boi digger og de er praktisk nok også hippe som få. Men det er den mjuke og vare «She Hates Me» med Kid Cudi på refrenget som griper tak i en. Dette albumet har splittet fansen og mange rister på hodet. Jeg liker plata jeg.