Nye takter

Stargate fra Norge til stjernene

Produsentene Stargate – Mikkel S. Eriksen og Tor Erik Hermansen – er kåret til årets norske eksportsuksess. De er vel fortsatt den største suksessen i norsk pop så langt, ikke bare årets.

Bilde 1 av 2

Det er, med respekt å melde, ingen andre norske artister som har vært like suksessrike i popmusikken de siste 20 årene. Stargate står bak store hits for Ne-Yo, Beyoncé. Rihanna og en lang rekke andre. Til og med «The Fox» med Ylvis var de delaktige i. De har vært nominert til den amerikanske Grammy-prisen 17 ganger, og vunnet fire av dem. At Stargate i går fikk prisen Årets Internasjonale Suksess av HKH Kronprins Haakon Magnus understreker betydningen de tillegges i eksportsammenheng.

Årets Internasjonale Suksess er en pris til norske artister, låtskrivere og produsenter som har satt Norge på det internasjonale kartet, og bidradd til å øke norsk musikkeksport. Utmerkelsen er et samarbeid mellom Music Norway, Kulturdepartementet og Spellemannprisen. De tre første årene prisen ble delt ut har den gått til Kygo, Alan Walker og Ina Wroldsen.

De største

Også Stargate begynte i det små. Mikkel S. Eriksen sto bak plater med Stella Getz på 90-tallet, Tor Erik Hermansen med Deepika, artisten som i dag er bedre kjent som filmskaperen Deeyah Khan. De jobbet seg opp med å produsere en rekke britiske popstjerner rundt århundreskiftet, mange av dem fortsatt fra et studio i Trondheim. En av de store suksessene fra denne tida er boybandet Blues versjon av Elton Johns «Sorry Seems to Be The Hardest Word», med gjesteopptreden av Elton John selv.

I 2005 flyttet Stargate til New York og klarte det store kunstrykket–å selge amerikansk r & b til amerikanerne, med stadig større suksess.

– Som forretningsidé høres det absurd ut. Men dette var musikk som kom fra hjertet. Vi har elsket amerikansk musikk hele livet. De skjønte at vi visste hva vi snakket om. Er du en dilettant som bare slenger seg på de siste trendene blir du fort gjennomskuet. De fleste begynner ikke med dette på grunn av pengene. De begynner fordi de elsker musikk, og da er det er bedre å drive med musikk enn å jobbe, sa Eriksen og Hermansen da vi snakket med dem før prisutdelingen.

Saken fortsetter under bildet

Mikkel S. Eriksen og Tor Erik Hermansen hadde ennå ikke fått overrakt eksportprisen da Dagsavisen snakket med dem i går, men var glade for utmerkelsen.

Gir prisen videre

Prisen består av den velkjente spellemannharpa, og et stipend på 100.000, gitt av Kulturdepartementet, som vinneren skal gi videre til noen som har bidratt til å inspirere og stimulere musikkinteressen hos vinneren. Denne prisen gir Stargate videre til Lillehammer Institute for Music Production (LIMPI). en privat musikkskole på Lillehammer med 48 studieplasser, for låtskrivere og produsenter som vil opp og fram i musikkbransjen. Hermansen og Eriksen er selv involvert i dette prosjektet sammen med kollegene Asmund Bjørklund, Espen Lind, Lars Hustoft og Magnus Beite. Donasjonen fra Stargate er øremerket reisestipend til utvalgte studenter, som får være ei uke i studioet deres i New York.

Les også: Beyoncé jobber med Stargate igjen

Får juling

Som Stargate vet bedre enn de fleste, så skal de unge alltid arve pop­musikken.

– Ser vi på listene for 20 år siden, så var det de gamle store som dominerte. Nå får de store juling på listene ukentlig, sier Hermansen.

– Nå kan alle med en laptop lage noe som er like bra som det som er på radio, mener Eriksen.

– Det er de som er på radio, sier Hermansen.

– Dette er en demokratisering av bransjen, der musikken går rett fra skaper til lytter. Vi blir kvitt mellommennene, folk oppdager musikken uavhengig av musikkbransjen. Dette åpner for nye generasjoner som ikke vet hvordan låtene skal høres ut. Det er en fordel, mener de.

– Jeg har mer sympati for en låt som «Old Town Road» (stor hit akkurat nå med Lil Nas X, vår anm.), enn en artist som kommer på 1. plass etter at alle kommersielle krefter er satt inn. Til syvende og sist handler det om å ha en god idé, sier Hermansen.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Utrydningstruet?

Så står de vel i fare for selv å bli utradert i den nye poptida?

– Vi har ikke nyhetens interesse lenger. Men vi har et anerkjent navn, og en generasjon artister som har vokst opp med låtene våre, og som vil jobbe med oss. På same måte som vi har jobbet med flere artister som vi var fans av selv, sier de to, og ramser opp navn som Mariah Carey, Janet Jackson, Whitney Houston, Cher og Lionel Richie.

En av de mest bemerkelsesverdige suksessene til Stargate er produksjonen for Coldplay på deres seneste album, «A Head Full Of Dreams». Dette ble svært godt mottatt på et tidspunkt da man trodde at de store massene kanskje hadde begynt å miste interessen for nye sanger fra denne gruppa.

– Samarbeidet kom på et fantastisk tidspunkt i karrieren vår. Vi hadde ridd på Rihanna-bølgen, men vi var klare for noe nytt. Så kom Chris Martin til oss, og vi fant tonen fort. Det var deilig å jobbe med fire menn i 30-årene, ikke bare popstjerner som nettopp er blitt berømte.

Mer fra Dagsavisen