Nye takter

Stadig kortere sanger

VOLUM 11: Strømmealderen forandrer også sangene i seg selv. Hitlåtene blir stadig kortere, viser en ny undersøkelse.

Gjennomsnittslengden på en hitlåt i USA har gått med 20 sekunder på fem år, fra 3 minutter og 50 sekunder til tre og et halvt minutt. For fem år siden var bare én av 100 hits under 2:30. Nå er det seks ganger så mange. Det er det amerikanske nettmagasinet Quartz som har kommet fram til disse tallene.

Quartz antyder at det er den stadig voksende strømmeøkonomien som påvirker musikken direkte. Nå er det antallet avspilte sanger som gir utbetalinger, ikke tida det tar å høre dem. En lytt på «From Me To You» (1:56) gir like mye penger til The Beatles som «Hey Jude» (7:05). Hvis folk blir sittende og høre på én sang i sju minutter kunne artisten fått over tre ganger så mye betalt for tre på to minutter.

Her gjelder det altså å få spilt så mange sanger som mulig. Quartz har sett på de tre seneste albumene til Kendrick Lamar. På «Good Kid» (2012) begynte det femte sporet etter 19 minutter. På «To Pimp A Butterfly» (2015) kommer spor fem etter 16 minutter. På «Damn» kommer det femte allerede etter 12 minutter. Tre album fra én artist er kanskje lite statistisk signifikant i forhold til å ta tida på alle Hot 100-hits, men Quartz finner samme tendens på de senere albumene til Drake og Kanye West. De finner den også igjen hos countryheltene Eric Church og Jason Aldean.

Anmeldelse: Ropstad synger som det gjelder liv eller død. Terningkast 6. (Dagsavisen+)

Hvordan dette forholder seg for mer alternative artister som ligger så langt nede i materien at de ikke mottar substansielle utbetalinger fra strømmetjenestene er uvisst. Vi må forholde oss til dette som til klimaforskning. Det finnes fortsatt lange låter, det kommer fortsatt kalde dager i februar, men den alminnelige utviklingen over tid virker uomtvistelig.

Lengden på låter har uansett alltid vært avhengig av musikkbransjens formater. Å lage så lange singler som «Like A Rolling Stones» og «Hey Jude» utfordret lydkvaliteten i de tettpressede rillene. LP-plater gjorde det mulig å lage hvor lange låter som helst. Oppfinnelsen av CDen økte den mulige spilletiden for album fra rundt 50 minutter til nesten 80. Det har vi lidd for i 30 år.

Når Melodi Grand Prix snart er over oss kommer vi igjen til å høre at alle sangene er ganske nøyaktig tre minutter lange. Dette er idealtiden for popmusikk, selv om det oftest høres altfor lenge ut i den sammenhengen. Kan du ikke si det på tre minutter var det kanskje ikke verdt å si det i det hele tatt. Men mange har klart seg godt med under to minutter: «C’mon Everybody» med Eddie Cochran, «Did You Ever Have To Make Up Your Mind» med Lovin Spoonful, «The Letter» med The Box Tops og «Here Comes The Summer» med The Undertones er bare et lite utvalg av dem. Den siste pur hitmagi på 1:39.

Det ser ikke ut som dagens popstjerner er klare for så store utfordringer til presisjon foreløpig. Men mange av de siste ukenes fineste nye singler er under tre minutter: Sam Smiths nye Stargate-komponere/produserte «Dancing With A Stranger» klokker inn på 2:51. Ariana Grandes «7 Rings» klarer det bare så vidt med 2:59, mens Sigrid er nede på 2:37 med «Don’t Feel like Crying». Nå høres det nesten ut som om dette er vinnertider fra et sprintlangrenn, og at det er om å gjøre å bli ferdig så fort som mulig. Men David Bowies «Blackstar», tidenes lengste registrerte hitlåt i USA, var ti minutter lang. Og særlig bedre blir det heller ikke.

Mer fra Dagsavisen