Kultur

Som en opplyst Charter-Svein

Når en person står for alt fra komponering, til innspilling og produksjon, er det ikke mange rundt deg som sier nei.

Dagsavisen anmelder

POP

Beranek

«Sensitive Dependence»

Animal Voice Production AS/
Ess Engros AS

Det er en god stund siden «Dra te’ hælvete», ja 32 år faktisk, og Beranek har i mellomtida gjort komiker av seg. Men det er altså synthen som ligger hans hjerte nær og på sitt sjuende album er musikken litt 70-talls, mye 80-talls, en dæsj EBM, litt prog, noe pop og en småsmart utførelse på et tysk vis, om dere skjønner? Samtidig er albumet folkelig, med sine enkle låter og fine melodier, og engelske tekster.

For Beranek er litt som Charter-Svein, helt blottet for selvinnsikt og egne begrensninger, men samtidig ærlig innstilt og dermed også interessant - for Beranek kan jo skrive låter. Men når en person står for alt fra komponering, til innspilling og produksjon, er det ikke mange rundt deg som sier nei. Igjen litt som Charter-Svein i Syden, der altså.

I «Dark Legazy» beskrives vi som stadig vekk å ta feil valg. Er det fordi vi tar for lett på det, mon tro? For vi skal forkaste svakheten og bli sterke, eller? I «Part of the Puzzle» viser Beranek at han kan lage god pop, som fortjener en skjebne som storselger. Der han synger «We are who we are because of those around» over en tidlig 80-tallsbeat. På den andre siden av skalaen finner vi «Dark Legazy» med snakkesynging og corny gitarsolo du må til Spinal Tap for å tangere. Nei, denne Beranek er det ikke lett å få tak på, gitt.