Nye takter

Sivert Høyems Paradise går i strupen på samtiden

Sivert Høyem med piggene ute, like politisk refsende som musikalsk drønnende.

Dagsavisen anmelder

5

Paradise

«Yellow» (EP)

Clouds Hill

«Dårlige nyheter bærer alltid slips» er en av nøkkelsetningene på sangen «Headwound», og dermed også på debut-EP-en til Sivert Høyems nye band Paradise. Denne syrlige kritikken av verden vi lever i leveres som en ruglete haglskur av et band som lar dissonansen ta styringen, helt i tråd med de personlighetene de selv er og inspirasjonen de har innhentet fra andre. Selv nevner de The Bad Seeds og Suicide, men mellom linjene ligger ånden fra bandene de har utgangspunkt i, et Primal Scream eller en PJ Harvey, det hele skrudd inn i grovkornet, hoggende lydbilde med Sivert Høyems vokal i front.

At Høyem er indignert inntil raseriet er det liten tvil om, der han takker av det 21. århundre før det knapt har begynt med et snerrende «Hate to say I told you so!». Med klar adresse til ikke bare menn med slips, men også de som har stemt dem fram. Høyem er imidlertid like høyreist elegant som alltid, selv om vokalen truer og han endelig viser fram de piggene som har ligget mellom linjene både hos Madrugada og i solomaterialet. «It’s humiliation time again» synger han i «Humiliation», som et barn av ironigenerasjonen der anklagen og frustrasjonen danner et engasjement som kler han, både stemmemessig og musikalsk. Den brokete buketten musikere han er på like fot med i Paradise (se eget intervju), skaper sammen en perfekt symbiose mellom den tidløse ruskete og suggererende gitarrocken og et energisk gladsinne som finner gjenklang i Høyems ord og vendinger. Om «Humiliation» og «Goodbye 21st Century» er EP-ens mest slående kutt, er «Headwound» tilsvarende suggererende og fascinerende, som en urovekkende Velvet Underground-låt fra Høyems dårlige drømmer. «Crying» løfter som siste låt fram en melankoli vi kjenner fra hans verden, en usigelig trøstevise, en resignasjon eller en botsøvelse blant elskende, som et personlig ekko av utbruddene forut for denne. Arrangementsmessig viser den en litt annen side ved Paradise, episk og full av følelser Høyem tidligere har gjort til sine egne, nå nydelig støttet av Rob McVeys ømme gitardroning.