Nye takter

Ser Tons of Rock fra alle sider

Jarle Kvåle er bookingsjef på Tons of Rock. Fredag spiller hans egen gruppe Vreid på festivalen på Ekebergsletta. Så hvordan er det, får artister for godt eller dårlig betalt i festivalnorge?

– Som artist skulle jeg gjerne hatt bedre betalt. Som booker er det grenser hvor mye vi kan legge ut for artistene. Men jeg synes ikke vi ser noen pengegalopp hos norske festivaler. Hver festival får gjøre sine vurderinger ut fra forholdene i bransjen. Men som andre festivaler får vi avslag fra band som forlanger for mye i forhold til hva vi mener de er verdt, sier Kvåle diplomatisk, før portene åpner for Tons of Rock torsdag.

Tons of Rock-sjefen Svein Bjørge sa tidligere denne uka til Dagsavisen at økende artisthonorarer er en utfordring for mange festivaler. Konkrete eksempler kan vi ikke vente å få fra bookingsjefen hans, men vi kan i alle fall regne med at Vreid ikke kan vente seg den samme betalingen som artister som Kiss, Def Leppard og Slayer.

Saken fortsetter under bildet. 

Svein Bjørge. Festivalsjef Norwegian Wood i Frognerbadet. festivalarrangør. Musikkveteran.

Svein Bjørge mener artister krever såpass høye honorarer at det går ut over festivalene. Foto: Mimsy Møller 

Les også: Mer enn Kiss - disse bør du se på Tons of Rock 

Økende interesse

Når Tons of Rock nå har flyttet til Oslo er det plass til et større publikum enn de hadde de fem første årene i Halden. Derved blir også programmet større. Tons of Rock har plass til 15.000 hver dag, og håper på 40.000 til sammen over de tre dagene. Noe som tar festivalen helt opp i toppen blant Norges største.

– Interessen for hardrock, metal og gitarmusikk har fått et oppsving. Det er mange band som er ute og spiller, og strømmetallene øker i en veldig fart, sier Jarle Kvåle, som i likhet med en annen av Tons-toppene, Mads Martinsen med The Dogs, også står på plakaten selv.

– Vi har vært litt skeptiske til dette, men vi er involverte i alle aspekter av arrangementet, så da må vi nesten stå på scenen også, så vi får sett festivalen fra et artistperspektiv, ler Kvåle.

Men legger til at han ikke har booket seg selv, siden bookinggruppen er en større sammensatt gjeng. Hvor lenge før konserten går han over i rollen som artist?

– Kortere enn vanlig, men en time før vi går på legger jeg fra meg telefonen. Etterpå er det rett tilbake som arrangør. Jeg har vært med på alt fra rigging til å hente dassruller. Men etter hvert som festivalen har vokst har vi blitt flinkere til å delegere oppgaver, sier han.

Saken fortsetter under bildet. 

###

Jarle Kvåle med resten av gruppa Vreid. 

Les også: Lewis Capaldi: – Jeg liker å ha det litt moro. Sangene er sannelig alvorlige nok (+)

Store attraksjoner

Med en større arena i Oslo kommer også muligheten til enda flere store navn på programmet. Festivalen har sju-åtte navn som ellers kunne spilt i Oslo Spektrum.

– Vi skal ha de største hovedattraksjonene, men også fokus på norske band, og på de nye spennende som kan vokse og komme tilbake senere, forteller bookingsjefen.

Lørdagen virker ekstra vennlig for et bredt publikum, med band som Def Leppard, Dream Theatre, Gluecifer og Oslo Ess, som ikke passer inn i alles definisjon av hard rock?

– Vi er ikke bare en metalfestival, vi har alt fra prog til punk. Vi prøver å ha en god balanse hver dag. Vi styrer ikke dette helt selv, for de store bandene er på turné hele sommeren. Men vi prøver å sette sammen beslektede band, og noen som kommer som overraskelser i forhold. Mange festivaler er mer sjangertro, men vi har bredden.

Les også: Def Leppard - det største hysteriet

Få kvinner på scenen

Igjen er kvinneandelen på sommerens festivaler blitt kritisert. Tons of Rock bidrar ikke akkurat til utjevningen, snarere tvert imot, men så er dette en sjanger som nesten ikke har kvinnelige utøvere.

– Utvalget er forsvinnende lite. Det synes jeg er trist. Jeg ønsker virkelig at vi fikk flere kvinner som spiller rock og metal, ikke minst på instrumentsiden. Vi ser jo hvor stor oppmerksomhet de kan få, som når Nita Strauss spiller gitar med Alice Cooper. Dette har med tradisjon og miljø gjøre. I tenåringsfasen leter man gjerne etter ting man kan gjøre sammen med andre. Men kvinneandelen i publikummet vårt vokser voldsomt. Den er oppe i 40 prosent nå.

Saken fortsetter under bildet. 

Oslo  20170724.
Den amerikanske artisten Alice Cooper på Sentrum Scene i Oslo mandag. Gitarist Nita Strauss th.
Foto: Audun Braastad / NTB scanpix

Alice Cooper på Sentrum Scene i Oslo i 2017. Gitarist Nita Strauss th. Foto: Audun Braastad/NTB scanpix

Les også: Saida Begum (H) kritisk til konsertkaos: – Byrådet skylder folk i Oslo en Metallica-konsert (+)

Personlige favoritter

– Hvem ser du mest fram til å se og høre selv?

– Jeg oppdaget Kiss da jeg var seks år gammel. De ble barndomsheltene mine. Slayer var de første vi booket til det første året med Tons of Rock. Det blir spesielt når de nå spiller sin siste konsert i Norge før de gir seg. Så er det Gluecifer som kommer tilbake, og Mayhem. Og den franske duoen Perturbator, med en helt ny blanding av elektronika og metal.

Vi kommer vel heller ikke utenom Black Debbath, som på sitt album «Norsk barsk metal» hyller Tons of Rock i en sang av samme navn, og bare har en innvending mot festivalen: «Hvorfor spiller Black Debbath hvert eneste jævla år». Samme dag som dette albumet kom ut ble gruppas deltakelse på festivalen enda en gang annonsert.

– Black Debbath har faktisk vært her «hvert jævla år». Det er blitt tradisjonsbærere. De skal åpne festivalen i år, det passer ekstra godt siden de kommer fra Bøler, like ved Ekeberg, synes Jarle Kvåle.

Mer fra Dagsavisen