Nye takter

«Residerer» i Molde etter 60 festivaler

Karin Krog blir ny «Artist in residence» på jazzfestivalen i Molde i sommer. Hun sang på den første festivalen i 1961, og kommer kanskje til å opptre for like mange nå som hun gjorde da.

– Da jeg fikk tilbudet tenkte jeg bare at det er «now or never», sier Karin Krog.

Hun kommer inn som «residerende artist», med fire helt forskjellige konserter når Molde International jazz Festival går av stabelen for 60. gang i sommer. Det kunne ikke passet bedre. Hun sang også på den første konserten i Molde i 1961, da med orkesteret til Kjell Karlsen. Siden har hun vært tilbake på festivalen en lang rekke ganger.

Les også: Portrettintervju med Karin Krog

Molde International Jazzfestival har satt sammen et program som lar seg gjennomføre etter gjeldende smittevernsregler. Det vi si, de håper å få publikumsgrunnlaget utvidet til 200 for hver konsert når reglene oppdateres 15. juni. Festivalen får med dette et redusert program fra 13. til 18. juli, men likevel med 26 konserter, og en rekke store norske jazznavn til stede.

Karin Krog med Arild Andersen på Moldejazz i 2000. I år har de åpningskonserten. Foto: Gustav P. Jensen

Karin Krog med Arild Andersen på Moldejazz i 2000. I år har de åpningskonserten. Foto: Gustav P. Jensen

Den første festivalen

– Jeg minnes godt den første festivalen. Vi kom opp med nattoget til Åndalsnes, og reiste videre utover fjorden, med fjellene og sjøen som tok pusten fra oss, forteller Karin Krog.

– Det var en liten festival til å begynne med, en sped begynnelse. Innkvarteringen var privat, så jeg bodde hos ordføreren. Vi spilte på Revehallen, et sted de ellers brukte til skinnauksjoner. Festivalen har blitt større og større. Men det slår meg at det var en spesiell stemning der de to-tre første årene. Jeg tror dette kan bli en veldig hyggelig festival. som minner litt om den som var til å begynne med.

Sang om Molde

Den første av de fire opptredenene til Karin Krog blir som gjestevokalist i åpningskonserten med Arild Andersen Group,

– Fire konserter er ganske mye, da. Men det er artig også, å få være med på åpningskonserten med Arild Andersen. Jeg skal synge en av låtene som jeg gjorde i 1960, «Don’t Get Scared» av Stan Getz og Lars Gullin. Og så kommer vel sangen om Molde også, sier Krog om «Break Of Day In Molde», hennes egen tekst til en melodi av Carla Bley.

– Det kan hende den dukker opp noen av de andre konsertene også, men det får vi se på.

Les også: Flott nytt album fra Carla Bley

###

Musikk av Monk

I dagene som følger blir det konserter med Krogs faste grupper The In-Between-Times, og The Meantimes, og et helt nytt konsertprogram som heter «Tea With Thelonious».

– Dette er et prosjekt med musikk av Thelonious Monk. Jeg var så heldig at jeg var med Randi Hultin på konsert med ham i Universitetets aula i 1966. Hun skulle intervjue ham på Continental etterpå, og spurte om jeg ville være med. Det ville jeg vel, og det var veldig spesielt. Jeg var full av ærefrykt, så jeg torde nesten ikke si noe selv, men fikk fram et «thank you for a very nice concert». «Mmm, you think so?» svarte han. Dette er en forestilling om hans musikk, der jeg kommer til å fortelle om livet hans også. Det ligger mye arbeid bak, så jeg håper vi kan gjøre det andre steder senere.

Har spilt ute allerede

I forrige uke var Karin Krog tilbake på scenen, på en konsert med gjeldende publikumsgrense på 50 personer, på Nasjonal Jazzscene. En konsert som fortsatt kan sees på nett.

– Det var fint å få spille igjen. Men det er trist at så mange konserter er blitt avlyst. Vi skulle vært i Italia og spilt da alt ble stoppet. Men jeg har sittet hjemme og komponert, og fått gjort forefallende arbeid, sier Krog, som før har omtalt seg selv som en ekte «indie»-artist med eget plateselskap.

Bare norsk

– Vi har vel ikke hatt en festival som ligner mer på den i 1960 enn vi får nå, sier festivalsjefen Hans-Olav Solli. Programmet i Molde består nå av konserter som allerede var satt opp på programmet før korona-krisen, og noe nytt.

– Det blir hovedsakelig norske artister. Det synes vi er litt stas, så vi får vist fram hvor mye bra som skjer i Norge, sier Solli.

– Vi tolker signalene som han kommet som at vi kan legge ut 200 billetter til hver konsert i sommer. Men vi har en utfordring med salkartene. Kommer par sammen kan de også sitte sammen, så vi må ha dynamiske løsninger.

Et utvalg av de 26 konsertene kommer til å bli strømmet på nett, mot betaling.

Trondheim i Molde

Molde og Trondheim går ikke godt overens i fotball, men i jazzsammenhenger er samværet sterkt. Trondheim Jazzorkester er tilbake i jazzbyen, i to bestillingsverk, et med Johan Lindvall, og et med Hedvig Mollestads «Maternity Beat». Det blir også et møte mellom vokalgruppa Trondheim Voices og strykerne i TrondheimSolistene.

Les også: Johan Lindvall - smellkyss fra svensk pianist

Arve Tellefsen er for første gang på jazzfestivalen i Molde, som gjest med Kjetil Bjerkestrands «Breaking Beethoven», i forbindelse med 250-årsjubileet for komponisten.

Amerikanske John Zorn skulle vært «Artist in residence» i Molde i år. Tre grupper han hadde valgt ut kommer likevel til å spille: Moskus, Maja Ratkje og Stian Westerhus akustisk, og de nybakte Spellemann-vinnerne Erlend Apneseth Trio med Frode Haltli.

Alternative festivaler

De andre to store jazzfestivalene har også planer om alternative arrangementer i sommer.

Kongsberg Jazzfestival presenterer en livekonsert som strømmes 3. juli, med fire kortere konserter. Til høsten tar de igjen litt av det tapte med en Kongsberg Jazz Weekend, slik denne festivalen startet i 1964. Fra 20. til 22. november blir det derfor en festival med 15–20 jazzkonserter med norsk jazz.

Oslo Jazzfestival vil gjennomføre arrangementer i uke 33, i nedskalert utgave. Festivalen vil i stor grad gjennomføres på ett spillested fra 12. til 16. august, med et hovedprogram med 15 konserter med norske musikere.

Mer fra Dagsavisen