Nye takter

Popmusikken tar en spansk en

Mange av de mest populære sommerhitene i år var sterkt preget av latin- amerikansk musikk. En trend som har forsterket seg de siste årene, skriver Geir Rakvaag.

I slutten av august offentliggjorde Spotify lista over de mest strømmede sangene i verden sommeren 2019. På topp er, ikke uventet, «Senorita» med Shawn Mendes og Camila Cabello. Mest bemerkelsesverdig er det at seks av de 20 mest populære sangene ikke bare har latinamerikansk takt og tone, men også blir sunget på spansk. I fjor var åtte av de ti mest sette videoene på YouTube sunget på spansk.

Tendensen ble bekreftet under MTVs Video Music Awards forleden. Taylor Swift var hovedattraksjonen, men det kan være at det var andre som stjal showet. Ikke minst Shawn Mendes og Camila Cabello, der de framførte «Senorita», som fortsatt er den største hitlåten i verden akkurat nå. En sang som har alt som skal til av flammende romantikk, og eggende sommerlette rytmer.

Shawn Mendes og Camila Cabello framførte «Senorita» sammen på MTV Video Music Awards i forrige uke. FOTO: NOAM GALAI/AFP/NTB SCANPIX

Shawn Mendes og Camila Cabello framførte «Senorita» sammen på MTV Video Music Awards i forrige uke. FOTO: NOAM GALAI/AFP/NTB SCANPIX

At denne «Senorita» ikke er en genuin latinamerikansk sang bidrar bare til å understreke gjennomslagskraften til denne musikken nå. «Senorita» er skrevet av ni internasjonale samarbeidspartnere som vet hva folk vil ha, den er produsert av tre av dem, hvorav én er Magnus August Høiberg, fra Halden, og bedre kjent som Cashmere Cat. Shawn Mendes er canadisk, men Camila Cabello er fra Cuba, og fikk et dundrende gjennombrudd med «Havana» i 2017. Etter dette hun holdt en flammende tale på Grammy-showet, fortalte at hun var «stolt cubansk-mexicansk immigrant fra Havana, og hyllet såkalte DREAMERS, fire millioner papirløse mennesker som kom til USA som barn.

Det er ikke så rart at latinamerikansk takt og tone etter hvert gjør seg gjeldende i like stor grad som reggaemusikken gjorde på 60-og 70-tallet. Spesielt ikke i USA, der andelen av befolkningen med latinamerikansk bakgrunn er i ferd med å fordobles siden århundreskiftet. Men det store innslaget av latinsk musikk på lista over sommerens mest populære sanger er et verdensomspennende fenomen. Latin-andelen er faktisk lavere på Spotifys liste over den mest strømmede sommerpopen i USA.

Vi har hørt en god rekke latinske hits opp gjennom årene. «La Bamba», «Macarena», «Bailando», «Lambada» og «Living La Vida Loca» har alle i sin tid vært landeplager. Wikipedia har ei liste over antallet latinske hits i USA – her definert som sanger der over halvparten av teksten er på spansk eller, i to tilfeller, portugisisk. Fram til århundreskiftet dreier dette seg bare om ti låter. Tiåret fra 2000 til 2009 hadde 34 slike låter. I fjor var det hele 16. I første halvår av 2019 har det vært 15.

Les også: Dekadent, berusende klassisk pop fra Lana Del Rey (DA+)

Nå er ikke latinamerikansk musikk én bestemt stil. Mye av det vi her omtaler som den mest populære latinpopen bærer preg av amerikansk hip hop og r & b, men mye er også en videreføring av reggaeton fra Puerto Rico, omtalt i Dagsavisen i 2005 som «en blanding av hip hop, reggae, dancehall og latinamerikansk musikk som salsa, merengue, bomba og bachata». Reggaeton har tatt sin tid på veien mot verdensherredømme, men etter at «Despacito» med Daddy Yankee og Louis Fonzi ble vår tids aller mest spilte sang har innflytelsen blitt stadig større. Den tradisjonelle musikken er likevel med videre, som da fjorårets amerikanske nr. 1 «I Like It» med Cardi B, Bad Bunny og J Balvin tok utgangspunkt i «I Like It Like That» av Pete Rodriguez fra 1967.

Denne tidsånden gjør også Rosalia fra Spania til en av de største nye verdensstjernene. En katalansk sanger med bakgrunn i vaskeekte flamenco-musikk, som har krysset grensene til et nytt og stort publikum. Også hun med sanger som synges på spansk, sånn at det også er en språklig barriere som brytes ned.

Duetten «Con Alura» med J Balvin nærmer seg en milliard visninger på YouTube. Den fikk MTVs VMA-pris for beste latin-låt. Under showet framførte Rosalia «A Ningun Hombre», og «Yu x Ti, Tu x Mi» sammen med puertoricanske Ozuna. All oppmerksomheten rundt henne medførte også et skred av mishagsytringer over at Rosalia er ikke er latina, altså latinamerikaner, og at hun derfor ikke burde ha en naturlig plass i denne sammenhengen. Dette er misnøyen med kulturell appropriasjon tatt til det mest absurde.

Prisene for årets beste latin-låt ble delt ut av French Montana, egentlig Karim Kharbouch, som kom til USA fra Marokko som 13 åring, og skuespiller Alison Brie. Han minnet om at de fleste nominerte til prisen er immigranter. Hun la solidarisk til at behandlingen av immigranter i USA i dag er ukonstitusjonell, og en skam. Sånt hører liksom med i amerikansk showbiz i 2019. Musikken er kanskje ikke utpreget politisk tekstmessig, den er tvert imot romantisk og i mange tilfeller eksplisitt erotisk, men den har likevel en politisk sprengkraft som ikke skal undervurderes.

Mer fra Dagsavisen