Kultur

Popfrierier og hip hop

Han har enormt tak på publikum den godeste Drake, og i Oslo Spektrum kom hans enorme rekke av hits til sin rett.

Dagsavisen anmelder

KONSERT

Drake

Oslo Spektrum, 2. mars 2014

Den canadiske sangeren og rapperen Drake har klart det å gå fra en barnekarriere som skuespiller til superstjerne på musikkscenen, der han kun overgås i popularitet av Jay Z, Eminem og Kanye West. Der hvor andre gjemmer sine popfrierier, er Drake derimot også en sanger som formidler sine følelser og sitt sinne gjennom lett autotune over de beste produksjonene penger kan kjøpe. Med seg til Oslo hadde han sin kompis The Weeknd (som også var oppvarmingsartist), som jo står bak Drake-låter som «Crew Love», der Weeknd kom på og gjorde sitt refreng. Det sier litt om katalogen at Drake kan gjemme «Forever» til et slapt DJ-sett midtveis og rase gjennom flere hits i hurtigversjoner, uten at vi egentlig følte oss lurt.

Scenografien var stilig og effektfull med en gigantisk buet storskjerm som ga en slags romfølelse og fungerte veldig godt sammen med det lille bandet og Drake. Skjønt band? Mye av musikken lå på bånd, så trommeslageren og tangentmannen fylte mer på enn satte tonen. Til sammen ga dette uansett en ganske så god lyd og det ekkoet vi er blitt vant med i Spektrum var vel så borte man kan håpe på i en slik sal?

Et litt for langt parti der Drake blir heist opp i salen på en gigantisk rigg av en sirkel, og peker ut folk fra publikum akkurat som Jay Z, trekker noe ned, men alt i alt var det en proff artist som viste hvordan det kan gjøres, selv om det av og til var litt vel forutsigbart. Et litt mer allsangvennlig sett, selv om både «Too Much» og «Hold On We’re Going Home» satte stemmebåndene i gang, kunne kanskje ha løftet konserten enda et hakk. Når det er sagt, så skal det også sies at publikum, selv de som hadde stoler, var på beina ganske så raskt. Dermed må vi kunne hevde at Drake leverte i Oslo Spektrum med sin hybrid av hip hop og R&B.