Plateanmeldelse: Waldemar 4: «The Buoy And The Sea»

Trygve Waldemar Fiske leverer nok et ypperlig album med Waldemar 4. Han er også en av mange musikere som er på plass når jazzfestival nummer 60 kjøres i gang i Molde.

Waldemar 4

«The Buoy And The Sea»

AMP

Det er seks år siden bassist Trygve Waldemar Fiske slapp kvartetten «Waldemar 4» løs for første gang under Moldejazz, som takk for jazzstipendet han mottok året før. Kvartetten fikk heldigvis et liv utover den ene konserten, året etter debuterte de med et svært fint album. Tidligere i år fulgte de opp «The Buoy And The Sea», et album det er all grunn til å hente fram igjen nå som det straks er duket for nok en jazzfestival i rosenes by. Fiske er for øvrig på plass også under årets festival, med Hanna Paulsberg Concept, som feirer tiårsjubileum under festivalen.

 

Det er en kruttsterk kvartett Fiske håndplukket til Moldejazz anno 2014, «et musikalsk lykketreff», for å sitere denne avisas omtale av debutalbumet. Lykketreffet består blant annet i å samle André Roligheten (saksofon/bassklarinett) og Håvard Wiik (piano), to av landets mest briljante og kreative solister i en og samme kvartett, som i tillegg består av Fiske (bass) og Erik Nylander (trommer).

 

Kvartetten serverer akustisk jazz av ypperste merke, dypt rotfestet i arven etter storheter som Ornette Coleman, servert i moderne tapning, med låter skrevet av Fiske, med unntak for en låt signert Wiik. Pianisten serverer for øvrig flere utsøkte soloer på dette albumet, den første kommer allerede på åpningslåten «Gary X», en hardtslående suite i tre deler tilegnet Gary Peacock, en av Fiskes forbilder. Denne låten viser Fiskes styrke ikke bare som bassist, men også komponist. Det er gjennomgående høy kvalitet på disse låtene, både på de mer hardtslående låtene som «Vollabakken» og «Funambulistics» (Wiik) eller mer tilbakelente låter som «The Buoy And The Sea» og «Eventyrskogen», som avslutter dette strålende albumet.

 

Fiske er som sagt klar for Hanna Paulsberg Concept under Moldejazz, dette er for øvrig en av flere konserter det er verdt å sjekke ut under årets utgave av Europas eldste jazzfestival som i år jubilerer med festival nummer 60. Ja, de er preget av koronapandemien, men nei, festivalen er ikke avlyst. Karin Krog er på plass som årets Artist in Residence, og skal blant annet synge med Arild Andersen Group, bassisten spilte for øvrig på Krogs innspilling av «Break of Day in Molde» fra 1969. Festivalen har også mye annet krutt på programmet, deriblant trioen Moskus og Hedvig Mollestads bestillingsverk «Maternity Beat». Molde er stedet å være i juli.