Plateanmeldelse: Wako – amok i sin egen boble

Wako forsterker det gode inntrykket vi har av gruppa fra før, med et spenstig og variert nytt album.

Wako

«Wako»

Øra Fonogram

Wako er hardt arbeidende band, som på fem år har ut fire album. Vi berømmet den tredje av disse, «Urolige sinn», for stor spennvidde, og evnen til å kombinere improvisasjon med gode låter. «Wako» er på samme måte et album som høres både dristig og imøtekommende ut på en gang.

###

Wako er en skandinavisk kvartett med utgangspunkt i Trondheim, fra en slags jazzutdanning de visstnok har på universitetet der oppe. Her spiller Kjetil Mulelid (piano), Martin Myhre Olsen (saksofoner), Bárður Reinert Poulsen (kontrabass) og Simon Olderskog Albertsen (trommer). Dette er musikere vi også støter på i flere sammenhenger ellers. For eksempel var Mulelids pianotrio med i vår oversikt over fjorårets beste jazzplater her i avisa.

Wako har jobbet mye sammen med strykere fra Oslo Strings, og gjør det igjen i åpningslåten «For Those We Love», der de to enhetene smelter sammen med høy energi. Gruppa har med seg en rekke gjestemusikere på resten av albumet også, som sørger for nye nyanser, og stor variasjon fra spor til spor. Arve Henriksen kommer inn i «Trakterer du musikk», en melodi med en uimotståelig groove. «Stjerneskipet» er assistert av produsent Kyrre Laastad, som etterlater seg noen luftige dubtendenser i miksen.

Kvartetten klarer seg også utmerket godt i de låtene der de opererer på egen hånd. I «Hele verden er en boble», høres det virkelig ut som de i noen minutter er i sin helt egne verden, bare oppslukt av alt som foregår de fire musikerne seg imellom. Jeg elsker også «Wako Amok», og selv om de ikke går helt amok, så slår de seg løs så det holder, med Mulelid og Olsen som solister i noen herlige utskeielser, komplett med entusiastiske utrop i bakgrunnen.

Avslutningslåten «The Savage Detective» høres ut som musikk til en forfølgelsesscene i en gammeldags detektime, igjen med strykerne og jazzbandet i aktiv dialog. Dette setter et ettertrykkelig punktum for en time med jazz i mange fine fasonger.

Spiller på Kampenjazz 15. mars.