Plateanmeldelse: Sweetheart: «Sweetheart»: Søt musikk

5

Sweetheart

«Sweet-heart»

Mother Likes It

Sweetheart melder seg på i den norske americanalinjen, med et album fullt av nær og varm visesang. Trioen har vært høyt oppe på den «mest lovende»-listen en stund, etter tre forutgående fine singler.

###

Gruppenavnet Sweetheart gir assosiasjoner til den mest smektende countrymusikken. Disse er ikke helt der, men 40 minutter med rene følelser skal det i alle fall bli. Gruppa består av John-Arne Ø. Gundersen (sang og gitar), Anne Mette Hårdnes (sang og piano) og Frode Bjørnstad (steelgitar). Det er en sparsommelig besetning, og det er ikke alltid vi hører alle på en gang. Albumet er spilt inn i tidlig korona-tid, og vi kan formelig høre den gode avstanden, i et rent og klart lydbilde. Kenneth Ishak er produsent, med en opplagt intensjon om å bevare dette nært og varmt. Tor Egil Kreken fra Darling West (og veldig mye annet) dukker opp på banjo i «I Will Always Be Right Here» og «Leaving Stockholm».

Dette er altså noe av det stilleste og mest nedstrippede vi får høre på plate i år, og det er en svært effektiv metode for å la sangene (alle krevet av Gundersen) skinne for alt de er verdt. Noe for alle dem som liker Minor Majority, men synes de kunne bli litt for støyende.

Albumet begynner med «Cool Summer Night», en bekymringsløs sommersang som det er vemodig å høre på i høstmørket. Sangene er ellers på den melankolske siden, som passer til sesongen vi er over i nå. Faktisk handler alle de andre sangene om å savne en annen person veldig, og når vi skjønner dette, så er kanskje «Cool Summer Night» egentlig like nedtrykt den også. Å høre på Sweetheart gir likevel den gode, betryggende opplevelsen som gjør sånn musikk så god å ha.