Plateanmeldelse: Siv Jakobsen: «A Temporary Soothing»: Utvider horisonten

Siv Jakobsen fortsetter å være en av de mest spennende sangerne og låtskriverne i Norge. Hennes nye album utvider horisonten.

5

Siv Jakobsen

«A Temporary Soothing»

U Ok

«A Temporary Soothing» er Siv Jakobsens andre, tredje eller fjerde album, alt etter hvor lenge man krever at et album skal vare. Det forrige, «The Nordic Mellow» var noe av det fineste vi hørte i 2017, med Jakobsens nære stemme, akkompagnert av delikat gitarspill, og forsterket med store strykerarrangementer.

###

Åpningssangen «Fear The Fear» viser med en gang at lyden er annerledes denne gangen, med mer utspekulerte elektroniske lydflater. Sånt kan fort overdøve de mest personlige uttrykkene, men dette albumet skal vise seg å være smakfullt produsert, med hensyn til artistens egenart.

Albumets tittel, «A Temporary Soothing», en midlertidig lindring, høres ut som en deklarasjon av innholdet. Det er jo ofte sånn følelsesladet musikk virker i vanskelige stunder. Siv Jakobsen er ikke fremmed for slike stemninger. «The Nordic Mellow» koste seg i det som omtales som stille nordisk ettertenksomhet. I anmeldelsen av det albumet stilte jeg spørsmål om vi virkelig er sånn her på berget, eller bare blir vi sånn når vi hører Siv Jakobsen og hennes likesinnede?

Nå kommer flere sanger der hun tar opp forholdet mellom livet sånn som det er i virkeligheten og som det arter seg i kunsten. «Fear The Fear» forteller om å ligge våken om natta, full av mer eller mindre reelle bekymringer. «But shake it off I can’t, I won’t/Cause what would I write about/If I don’t’ fear the fear within my bones», synger hun. De er mange som har det sånn.

«I wonder if loneliness is a feeling felt or a feeling made/Do we make it up as we go along/To feed our poetic lines», synger hun et par sanger senere. Er alle disse artistene virkelig så sørgmodige og innadvendte som de høres ut, eller nyter og utnytter de tilstandens evne til å bli til søt musikk? Se, der kunne vi hatt et Bylarm-seminar. Mye av innholdet på dette albumet utforsker denne symbiosen. På en så utsøkt måte at det ikke er om å gjøre å finne svaret med det første, bare sangene fortsetter å komme, og har den ønskede virkningen for sangerne selv og de som hører etter.

Albumtittelen «A Temporary Soothing» er ei linje fra sangen «Only Life», men det er også navnet på en kort instrumental med Sofie Mortvedt på hardingfele. Denne går over i «Anywhere Else», en sang om hverdagslig praktiske bekymringer, som å ha sertifikat, men ikke tørre å kjøre bil av frykt for å skade noen, og heller ta føttene fatt. Tankevekkende i disse tider, skulle jeg mene, og i tillegg enda en flott sang.

Denne gangen kommer Siv Jakobsen også med mer tempofylte poptoner i «Island». Den nevnte «Only Life» tar henne umiddelbart tilbake til visesangen, og «From Morning Made To Evening Laid» forsterker følelsen av folkrock, forever.

«A Temporary Soothing» er produsert av Chris Bond, som fra før er mest kjent for sitt samarbeid med Ben Howard, men også produserte Monica Heldals nydelige, beslektede «Boy From The North». Et det allerede sju år siden?

Albumet til Siv Jakobsen er spilt inn i et studio på bygda i England, der hun pendlet til og fra Oslo mens sånt fortsatt gikk an. Men albumet høres ut som det er laget for tida som kom etterpå, full av usikkerhet og ensomhet, med et ekstra behov for midlertidig trøst. Siv Jakobsen er fortsatt en av de fineste vi har, kanskje den som mest fortjener større oppmerksomhet i 2020.