Plateanmeldelse: Narum: «Kvælve en sørgelig sang rundt om»: Sørgelige sanger som gjør livet bedre

Søskentrioen Narum er endelig tilbake, og fortsetter der de slapp.

5

Narum

«Kvælve en sørgelig sang rundt om»

Drabant

«Kvælve en sørgelig sang rundt om» handler om å gjøre en sørgelig sang glad, eller «take a sad song and make it better», som de innrømmer å ha lånt ideen fra. Det er umulig å ikke bli i godt humør av den slentrende countryrocken i sangen som også åpner albumet av samme navn, med bønnen om å «løft meg opp fra dom knuste hjærten». En klassisk «ta me mæ ut i kvæll»- sang. Dette er essensen i de nye sangene til Narum, som ofte har et litt nedstemt, melankolsk innhold, men som inneholder håp om bedre tider.

###

Det er fortsatt en herlig klassisk lyd av folkrock hos Narum, med gitarene til Jon Anders, orgelet til Lars Christian og ikke minst den nære, gode stemmen til Benedicte. Og så er sangene i seg selv ofte i særklasse, høyt elsket helt siden de i 2009 med «Je veit et stelle» lagde det som fortsatt er den fineste sangen som er kommet i Norge i det nye århundret. Fire fine album kom jevnt og trutt i årene etterpå, men nå er det seks år siden sist. Gjenhøret er godt.

Dette er også et album med et velkomment konkret innhold i mange av sangene. «Kloden er trøtt» er en sørgmodig sang med budskapet som tittelen antyder. «Farida» er en like inntrengende sang til den ni år gamle jenta som ble sendt ut fra Dokka til Afghanistan, der hun aldri før hadde vært. «Dom som riv ner mura» har en jamaktig lyd av reggaerock, som en oppstemt hyllest til å ta egne grep for å forandre verden. Narum våger seg også på en Toten-versjon av den irske folkesangen «Danny Boy», som de gjør så fint som det bare går an.