Plateanmeldelse: Morgonrode: «Du milde verden»: Folkemusikk i soloppgang

Morgonrode fortsetter å gjøre folkemusikken spennende aktuell med sitt andre album.

5

Morgonrode

«Du milde verden»

Ta:lik

Gruppa Morgonrode, «morgenrøden» på et annet målføre, fikk mange gode ord om sitt første album, som her i avisa ble beskrevet som «fascinerende rått og innovativt, medrivende og uhøytidelig». Oppfølgeren bekrefter det gode inntrykket.

Selma French Bolstad og Andreas Skår Winther fra Morgonrode på Brakkesyke nylig.

Gruppa består av Selma French Bolstad, Helga Myhr og Rasmus Kjorstad, alle feler, sang og flere andre instrumenter, samt Fredrik Luhr Dietrichson (bass, cello), og Andreas Skår Winther (trommer). En gjeng som er kjent fra flere andre sammenhenger også, både i folkemusikk og jazz.

Albumet begynner med den mektige «Huldresull», før vi får høre alle aspektene ved Morgonrode i én sang. «Den store verden» er en folkemelodi med ny tekst av Selma French Bolstad, etterfulgt av en ny melodi av Luhr. Det er en storslått lovsang til kloden, vakker og vill, men i verset som har gitt albumet navn omtales «den milde verden» som et fruktbart sted, til alt tørkes ut og brennes ned. Det siste verset høres ut som en dramatisk advarsel.

Ikke alt er like alvorlig. «Araberen», enda en melodi av Dietrichson kommer med en forklaring på omslaget om hvorfor folk fra Haugesund blir kalt «arabere». Et annet høydepunkt er der «Fangjen» går fra tradisjonell slått til en psykedelisk jam som godt kunne vart og vart utover sine tre tilmålte minutter. Jeg tipper den blir lenger når Morgonrode en gang får spilt konserter igjen. Albumet skulle vært lansert på Vossajazz i helga. Den utsvevende stemningen fortsetter i «Trille» (av Dietrichson igjen), der instrumentene går inn og ut før de samles til en felles innsats til slutt.

I forrige ukes jazzspalte her i avisa anmeldte vi to plater som med utgangspunkt i folkemusikken gikk sine egne veier med et tradisjonelt utgangspunkt, gruppa Perleskum, og «Spellstenen» med Eli Storbekken og Sigurd Hole. «Du milde verden» kunne passet inn der, men Morgonrode fjerner seg enda mer fra utgangspunktet, for å gå langt inn i det ukjente. Albumet slutter med «Swedenborgske rom», en gammel låt av Jaga Jazzist, som her spilles inn i nye tider, og avsluttes med rene, klare vokalharmonier.

###

Selma French Bolstad og Andreas Skår Winther fra Morgonrode var forresten blant de første som gjorde Brakkesykekonsert for et par uker siden, med en helt annen musikk. Inspirert av den delen av folkrocken som ikke hadde så mye med rock å gjøre, bare stille, ettertenksom folkesang fra Bolstad.

Dette gjør hun mer av på norsk i gruppa Måsava, og det høres ut som et soloalbum på engelsk også er innen rekkevidde. I mellomtida er albumet til Morgonrode godt å ha, med sin følelse av å være ute mens vi sitter inne.