Plateanmeldelse: Mark Olson & Ingunn Ringvold: «Magdalene Accepts The Invitation»: I perfekt harmoni

Mark Olson og Ingunn Ringvold kommer igjen med solfylte sanger for varme dager.

5

Mark Olson & Ingunn Ringvold

«Magdalene Accepts The Invitation»

Fiesta Red

Mark Olson har vært en av de amerikanske sangerne og låtskriverne som har fått mest entusiastisk omtale på disse sidene i det nye århundret. Albumet «The Salvation Blues» fra 2007 var et høydepunkt. Før dette var han med i favorittgruppa The Jayhawks, etterpå også, men det endte ikke helt godt. Fortsettelsen for Mark Olson høres derimot veldig god ut.

For rundt 15 år siden innledet han et forhold til norske Ingunn Ringvold, som hadde gitt ut flere album under navnet Sailorine. De to begynte også å jobbe stadig tettere sammen. I praksis var de en duo til slutt, det var bilder av begge to på plateomslagene, men dette er første gangen de er kreditert ved siden av hverandre på plateomslaget. Det skulle bare mangle.

Det forrige albumet deres, «Spokeswoman Of The Bright Sun», var en nydelig oppvisning i kammerpop og eksperimentell folkrock. Det nye albumet maner igjen fram en følelse av solfylt 60-tall i California.

###

Ingunn Ringvold står bak de stemningsfulle arrangementene i sangene, med instrumenteringen som står i stil til innholdet ellers, med en rekke akustiske strengeinstrumenter, djembe og mellotron. Dette er grønn musikk. Sanger som er nært knyttet til naturen de er laget i, og bestemte steder de er inspirert av, fra Armenia til Sør-Afrika (der paret giftet seg for noen år siden), og deres hjem i Joshua Tree-området i California. Det var her asken til Gram Parsons ble spredt etter at han døde i 1973. Og siden vi er inne på dette:

Vi pleide å si at Mark Olson og Gary Louris i Jayhawks minnet om Gram Parsons og Chris Hillman i Flying Burrito Brothers når de sang sammen. Mark Olson og Ingunn Ringvold minner mer om Gram Parsons og Emmylou Harris – ikke direkte i stemmebruken, men i fremgangsmåten, der de synger store deler av sangene sammen, i motsetning til å bare kore for hverandre. Dette er ei sommerplate av beste sort.