Plateanmeldelse: Mahsa Vahdat: «Enlighten The Night»: Savn blir til vakker musikk

Mahsa Vahdat fortsetter å lengte etter et annet Iran, hjemlandet der hun ikke har lov til å synge offentlig. Igjen hører vi hvordan savn blir til vakker musikk.

5

Mahsa Vahdat

«Enlighten The Night»

Kirkelig Kulturverksted

Vi har vært gjennom en vår der musikere verden over har fått oppleve hvordan det er å ikke få lov til å opptre for folk. En sørgelig situasjon, som bare er overkommelig ved tanken på at man en vakker dag skal komme seg ut, og vise seg fram igjen. Så kan man forsøke å tenke seg hvordan det hadde vært å ha det sånn i over 40 år! Mahsa Vahdat kommer fra Iran, der kvinner siden 1979 ikke har lov å synge offentlig hvis det er menn til stede. Det høres absurd ut, men sånn er virkeligheten, et annet sted i verden.

###

Mahsa Vahdat ble kjent som en av stemmene på albumet «Vuggesanger fra ondskapens akse», som Kirkelig Kulturverksted ga ut i 2003. Siden har hun gitt ut flere plater på dette selskapet, og fått et større publikum over hele verden. I 2010 fikk hun Freemuse-prisen for sitt arbeid for ytringsfrihet i musikken. Sist vi skrev om henne var da hun sammen med søsteren Marjan ga ut det sterke albumet «Placeless» sammen med Kronos Quartet i 2018. Mahsa Vahdats nye album enda en lovsang til landet hun har flyttet fra.

«Enlighten The Night» er basert på tekster fra klassiske persiske diktere, men også en rekke samtidspoeter. Vahdat har selv skrevet melodiene til disse tekstene. Atabak Elyasi er medkomponist og arrangører, mens produsent som så ofte ellers er Erik Hillestad.

Mahsa Vahdat synger sammen med en norsk jazztrio, Tord Gustavsen på piano, Gjermund Silseth på bass og Kenneth Ekornes på trommer. Gustavsen var også med på hennes «Traces Of An Old Vineyard» i 2015, da med et par iranske musikere i tillegg. Den nye kombinasjonen passer henne utmerket. Trioen hun har i ryggen bidrar med strålende klarhet til å framheve stemmen med sine følsomme egenskaper. Mye av musikken har den karibiske følelsen som Gustavsen har en forkjærlighet for. Til sammen gjør dette «Enlighten The Night» til et utmerket jazzalbum, eller bare lidenskapelig musikk for varme sommerkvelder. Men den inneholder altså et mer tankevekkende element også:

Den spesielle politiske situasjonen Mahsa Vahdat står i kommer ofte i forgrunnen når det snakkes om sangene hennes. Den skal ikke komme i veien for at dette også er utsøkt musikk på egne premisser. Tekstene kan leses i engelsk oversettelse som følger med fysiske eksemplar av albumet. Her er mye høystemt poesi som står godt til den søte musikken, men også påminnelser om at den har en mørkere undertone.

«Enlighten The Night» høres ut som den mest innsmigrende sommermusikken man kan ønske seg, full av tilsynelatende avslappet varme. Så ligger det likevel et stort alvor bak. Dette fineste eksempelet på dette er avslutningssangen som oversatt til norsk heter «Jeg vil bygge deg igjen, mitt land». Teksten av Simin Behbehani handler om å skape en ny framtid for et land i ruiner, både materielt og ideologisk, om å bygge det opp igjen med murstein fra hjertet, med reisverk fra egne bein, vaske bort blodet med egne tårer, og begynne om igjen.