Nye takter

Plateanmeldelse: Jakop Janssønn: «Bricoleur»

Av og til sprenger musikk alle grenser. Jakob Janssønn kjenner ingen begrensninger på sitt første album.

Dagsavisen anmelder

Bilde 1 av 2

Jakop Janssønn

«Bricoleur»

Finito Bacalao

Jakob Janssønn er en oslobasert perkusjonist fra Tromsø. Han har spilt i en rekke jazzaktige sammenhenger de siste ti årene, mange med utgangspunkt i Norsk Musikkhøgskole. Han var produsent og medspiller på Marja Mortenssons Spellemann-vinnende «Mojhtestasse» i 2018, og produserte også Kajsa Baltos godt mottatte «Buot eallá» tidligere i år. Hans eget album er noe helt annet, bare så ingen finner på å bruke «samisk musikk» som et samlende begrep. Albumet beskrives som en symbiose av de forskjellige kulturene i den nordlige landsdelen, med samisk folketro, frijazz og moderne folkemusikk.

Vi hører Janssønn selv på perkusjon og kalimba, et slags fingerpiano som vi først og fremst forbinder med afrikansk musikk. Han har med seg Daniel Herskedal på tuba, som han spilte sammen med på albumet til Mortensson, og som allerede har gitt ut et utmerket album på egen hånd i år. Håkon Aase spiller fiolin og kantele.

«Bricoleur» er et kunstuttrykk for å bruke det man har for hånden. Omslaget på albumet er fra Inghild Karlsens fotoutstilling «Kristians hus», med bilder av et bemerkelsesverdig hus en sjøsame bygde av tilgjengelig materiale i havkanten i Troms. Albumet er på samme måte satt sammen av musikernes kollektive erfaringer, samlet i et uttrykk det ikke er så lett å definere. Åpen klasse er sjelden åpnere enn dette.

Åpningssporet «Jámežiid Heajat» («åndenes bryllup») kom ut på singel i sommer. Selv om dette er et stykke fra den alminnelige singelmusikken går de friskt ut med den mest fengende låten på albumet, dansevennlig på sitt eget vis, med de tre musikerne i utadvendt samspill. Strykere fra Arktisk Filharmoni utvider det spenstige lydbildet.

«Bricoleur» krever intens lytting, men da gir albumet til gjengjeld mye igjen med, med fengslende toner, og groover som det er lett å la seg rive med i. «Petsjenga» lives opp av et heftig riff. Den avsluttende «Stormheimen» har en nydelig melodi på kalimba, forlenget av elektronisk uendelighet.

«Bricoleur» ble framført både på Festspillene i Nord-Norge og Tromsø jazzfestival i sommer. Konserten fra Festspillene ble strømmet på nett, og settes opp igjen i ei uke fra 25. oktober, nå når plata er ute.