Plateanmeldelse: Hellbillies: «I eksil på Sundrehall»

Hellbillies måtte som så mange andre stoppe midt i en hektisk konsertvår. Denne EPen er fin trøst for alle som venter på mer.

5

Hellbillies

«I eksil på Sundrehall»

Hellbillies

Det virker så lenge siden (men det er under fire uker) at det ble meldt om en koronasmittet på konsert med Hellbillies i Molde. Bare dager etter innstilte gruppa, sammen med alle andre, turnévirksomheten. Denne EPen ble først bare utgitt på vinyl, for å selges på konserter i forbindelse med gruppas 30-årsjubileum. Nå kommer de fire sangene for strømming også, og hjelper umiddelbart på humøret for gruppas mange venner.

«I eksil på Sundrehall» viser til innspillingen er gjort i det visstnok legendariske ungdomshuset av samme navn i Ål. EPen har fire nye Hellbillies-sanger i veldig fin stil. De tre første har tekster av Tom Roger Aadland. «Det gror ikkje mose på rullande stein/Men iblant skal eg vedgå eg lengtar litt heim», heter det i «Deg og med i kveld». Det blir ikke mer eller bedre Hellbillies enn dette.

###

Lars Haavard Haugen tar seg av «Den store reisa», med god hjelp av blåsere i ryggen. Aslag Haugens synger de tre andre sangene. Den siste av disse introduserer en ny hjelper i gruppa, med sin tekst av radiopersonligheten Finn Tokvam. «Vestlending med høgdagard» er en nedtrykt, men likevel fandenivoldsk sang. Vestlendingen i tittelen er selvfølgelig en rival til fortellerstemmen. Sånn går Hellbillies Stein Torleif Bjella litt i næringen her, men det er fortsatt god plass til alle fra Ål i musikklivet.

18 konserter var unnagjort da Hellbillies måtte gi seg. 12 andre er flyttet til den andre siden av sommeren, og detter fortsetter de i tillegg langt ut i neste år med allerede annonserte opptredener. I tillegg førte sannsynligvis vinterens sesong av «Hver gang vi møtes» til at oppmerksomheten rundt Hellbillies er større enn noen gang før. Disse fire nye sangene kommer visstnok på en ny LP i løpet av året. Vi ser fram til fortsettelsen.