Plateanmeldelse: Ephemera: «Seasons»: Godt gjenhør

Ephemera kommer tilbake 16 år etter at vi hørte dem sist, men med den ungdommelige entusiasmen intakt. Dette er godt å høre.

5

Ephemera

«Seasons»

Ephemera

Gjenhøret med bergenstrioen Ephemera sender tankene tilbake til tidlig i det nye århundret, med en ny optimisme i norsk musikk, og en lang rekke nye grupper og artister som hadde mye på hjertet samtidig. Ephemera var blant de mest lovende, og «Girls Keep Secrets In The Strangest Ways» er vel fortsatt en av de mest strålende sangene å høre igjen fra denne tida.

###

Så gikk det med Ephemera som med så mange andre. På tross av en rekke fine album uteble den store suksessen, og de tre gikk sine egne veier. Bare Christine Sandtorv har fortsatt å gi ut musikk jevnlig, inkludert fire barneplater, hvorav to har vunnet Spellemannprisen. Ingerlise Størksen laget et fint soloalbum i 2015, mens Jannicke Berglund Larsen har gått andre veier. Nå er de sammen igjen. 15 år er gått. Og det høres ut som inspirasjonen er like god som da de var unge og lovende.

Ephemera framfører fortsatt harmonisk, velarrangert pop. Tekstene inneholder enkel livsfilosofi, som passer til de behagelige sangene. Sandtorv og Størksen deler sangene mellom seg, mens Larsen har én – «The More You Give», som til gjengjeld et av albumets fineste.

Ephemera har morsomt nok med seg rytmeseksjonen Simen Mæhlum (trommer) og Per-Amund Solberg (bass), som også var med i første omgang, og som samtidig spilte i gruppa Number Seven Deli. Ingen harde følelser der, etter at Ephemera fikk Spellemannprisen i pop på bekostning av dem i 2004. Yngve Sætre er fortsatt produsent. De kan nesten lure oss til å tro at ingenting har skjedd siden sist. I dette tilfellet er det en god nyhet.