Plateanmeldelse: Bo Sundström: «Det kanske händer»: Tilbake med sitt jazzorkester

Bo Kasper Sundström overbeviser igjen som jazzsanger.

5

Bo Sundström

«Det kanske händer»

Sony

Bo Sundström vil alltid være best kjent som Bo Kasper, han med orkesteret sitt, men han har også en solokarriere som ordentlig jazzsanger. Hovedsakelig er dette gamle amerikanske jazzlåter som har fått svenske tekster, og som derfor nærmest blir som nye. Dette er selve poenget, sunget på engelsk hadde dette vært langt mindre spennende å melde om.

###

Oversettelsene er frie som jazzen selv. Selveste «Body And Soul» er blitt «Bosse och jag». «Som vanligt» er Marlene Dietrichs «Ich bin von kopf bis fuss auf liebe eingestellt», før gjort på svensk av Lill Lindfors som «Jag är från topp til tå», men her med teksten som egentlig tilhørte en helt annen sang på Bo Kaspers Orkesters forrige album. De er mye fantasifull lek med formlene her, altså er det jazz!

Albumet er produsert av Jonas Kullhammer, som blant annet har spilt saksofon med Goran Kajfes og norske Hegge. Vi hører Jonne Bentlöv (trompet), Björn Jansson (saksofon), Robert Östlund (gitar), Daniel Fredriksson (trommer), Ulf «Morfar» Engström (kontrabass) og Vladan Wirant (piano). Albumet er spilt inn etter alle kunstens regler, der musikerne får god anledning til å boltre seg mellom versene,

«Skyll på mig» er den eneste sangen Bo Sundström har skrevet selv, fin nok til at den kunne blitt en favoritt med orkesteret hans. Her er også stemningsfull ballade av Povel Ramel, og ikke minst en veldig hyggelig tolkning av Finn Kalvik og Inger Hagerups «To tunger», en sang Sundström gjør litt stillere enn DumDum Boys i sin tid. Alt er veldig ordentlig framført, og veldig fint.