Plateanmeldelse: Barry Gibb: «Greenfields»: Med hjerte for country

Årets første store plateutgivelse er Barry Gibbs countrytolkninger av gamle Bee Gees-sanger, med noen av sjangerens største stjerner. Et svært fint album, og en påminnelse om at brødrene Gibb hadde et stort hjerte for countrymusikken.

5

Barry Gibb

«Greenfields - The Gibb Brothers Songbook Vol. 1»

Capitol

Bee Gees er først og fremst kjent for å ha slått gjennom med sin smektende melodiøse psykedeliske pop fra slutten av 60-tallet, før de kom tilbake som verdens mest populære discogruppe, eller la oss bare si gruppe, midt på 70-tallet. Jeg må tillate meg å repetere at The Bee Gees ikke bare er et av pophistoriens største navn, dette er lett å bevise statistisk, men også at de var en av de aller beste. Altså at de lagde sanger som tåler sammenligning med de aller største legendene fra 60- og 70-tallet. Dette blir de sjelden anerkjent for, slik at Bee Gees også er en av verdens mest undervurderte grupper, til tross for at få andre solgte flere plater.

At sangene deres skulle bli framført som countrymusikk kan høres ut som en pussig idé, men bare hvis man ikke har hørt nok på Bee Gees før. De var nemlig også svært glade i countrymusikk, og hørtes i perioder ut som de like godt kunne gått den veien som mot disco. Det er nærmest rørende å tenke på hvor støtt de sto i stormen, med de to musikksjangerne som har møtt den mest fordomsfulle motstanden i årenes løp.

Derfor høres det helt naturlig ut at de gamle sangene til brødrene Gibb framføres av Sir Barry Gibb som duetter med nye og gamle countrystjerner som Dolly Parton, Alison Krauss, Jason Isbell og Miranda Lambert. Albumet er produsert av David Cobb, som har stått bak flere av den nye americanaens største suksesser de siste årene, med Jason Isbell, Chris Stapleton, Sturgill Simpson, Brandi Carlisle og det siste albumet til John Prine. Å overlate produksjonen til relativt yngre krefter høres ut som en god idé, i stedet for å gå i Nashvilles mest strømlinjeformede retning. Uansett er det ingen som kommer til å ta anstøt av hvordan dette høres ut. Det er nemlig så fint som det går an.

For eventuelle yngre lesere kan vi fortelle at Barry Gibb og lillebrødrene Robin og Maurice vokste opp i Manchester i England. De flyttet med familien til Australia, der de begynte å gi ut plater tidlig i tenårene, og kom tilbake til England i januar 1967. De slo gjennom i stor stil den samme sommeren. Da opptrådte de også i Norge for første og siste gang – i et TV-opptak på St. Hanshaugen. NRK filmet gruppa mens de framførte «Close Another Door», mens folk gikk intetanende forbi og ikke visste at de var vitne til pophistorie i emning. Like etter ga Bee Gees ut «Massachusetts» på singel. Nummer én i Storbritannia, nummer én i Norge, men bare nummer 11 i USA, til tross for at den handlet om å lengte hjem til en amerikansk stat. De drømte stort om americana i flere av de beste sangene sine.

Bee Gees preget hitlistene på slutten av 60-tallet med sanger om gruveulykker («New York Mining Disaster»), dødsstraff («I‘ve Gotta Get A Message To You») og 1. mai («First Of May» – fødselsdagen til Barry Gibbs hund). Flere av de mest kjente sangene til Bee Gees fra denne tida høres ut som rene countrysanger. Dette begynte med «Words» i 1968, som nå blir sunget sammen med Dolly Parton. Også tidligere sangere gir seg helt naturlig til countryformatet, som «I’ve Gotta Get A Message To You», og «To Love Somebody». Sistnevnte skrevet for å være en soulballade med Otis Redding, som aldri rakk å spille den inn. Den ble i stedet et hit for jazzsangeren Nina Simone. På det nye albumet synger Barry Gibb denne med Jay Buchanan fra rockegruppa Rival Sons, ikke egentlig en countrysanger han heller, men Bee Gees lar seg bruke til alt.

Countrytendensene til Bee Gees var på sitt aller sterkeste i overgangen fra 60- til 70-tallet, med hits som «Don’t Forget to Remember», «Run To Me» og «How Can You Mend A Broken Heart», sistnevnte med B-sida «Country Woman». Vi kan også ta med samtidige soloutspill fra Robin («Saved By The Bell») og Maurice («Railroad»). Trioen kunne utmerket godt fortsatt i denne retningen. I stedet tok plateprodusentene Ahmet Ertegun og Arif Mardin dem i retning av soulmusikken. Sanger som «Jive Talking» og «You Should Be Dancing» ga dem en helt nytt liv. I 1977 sto de bak mesteparten av musikken til filmen «Saturday Night Fever». Albumet var på førsteplass i USA i et halvt år. I 1978 var seks forskjellige sanger skrevet av brødrene Gibb på topp i USA i 25 av de 32 første ukene. 25. mars hadde de skrevet fem av de ti øverste sangene på Billboards Hot 100. Større går det knapt nok an å bli.

I 1978, etter en ni måneder lang pause, en evighet den gangen, kom Bee Gees tilbake på førsteplass med «Too Much Heaven», som her framføres helt nydelig sammen med Alison Krauss. Baksida på denne singelen var den rendyrkede countryballaden «Rest Your Love On Me». En versjon med sangen Conway Twitty gikk helt til topps på den amerikanske countrylista i 1980. Nå er det Olivia Newton-John som synger denne sangen sammen med Barry Gibb. Bee Gees dominerte ikke like sterkt på 80-tallet, men de skrev slagere så det holdt: «Woman In Love» for Barbra Streisand, «Heartbreaker» for Dionne Warwick, «Chain Reaction» for Diana Ross og «Islands In The Stream» for Dolly Parton og Kenny Rogers var de mest kjente. Sistnevnte var selvfølgelig også en countryhit så det holdt.

Dolly Parton med Barry Gibb, 38 år etter at hun og Kenny Rogers fikk «Islands In The Stream» av ham.

Høydepunktet på den nye plata til Barry Gibb må være «Butterfly», som også har gitt albumet tittelen, med åpningslinjene «Greenfields, where we used to wander». Dette er sang Barry, Maurice og Robin skrev mens de ennå var barn i Australia, og gikk sin lange skolevei gjennom grønne enger. De ga den ikke ut selv, men den nye versjonen som Barry Gibb synger med Gillian Welch og David Rawlings har de smellvakre harmoniene som Bee Gees utmerket seg med, med en melodi som det heller ikke er noe å utsette på. «Words of A Fool», her framført sammen med Jason Isbell, er enda en gammel sang som aldri kom ut med Bee Gees, og er med på å underbygge forståelsene av at brødrene Gibb øste ut gode sanger i større tempo enn noen kunne holde tritt med.

«Greenfields» kommer samtidig med en ny dokumentarfilm om Bee Gees, kalt «How Can You Mend A Broken Heart», en tittel som viser til Sir Barrys savn av brødrene som er gått bort i årenes løp. En spillefilm om Bee Gees, visstnok med Bradley Cooper i rollen som Barry Gibb, er også i produksjon. Undertittelen på Barry Gibbs nye «Greenfields»-album er «The Gibb Brothers Songbook Vol. 1». Det er bare å håpe at en «Vol. 2» er påtenkt. Mulighetene i sangene til Bee Gees er uendelige.