Tom Roger Aadland får gode skussmål fra Dagsavisens anmelder. FOTO: JØRN EILERTSEN

På grensen til genialt

Ut av Dylan-skyggen.

Nye takter

 

5

POP

Tom Roger Aadland

«Rapport fra eit grensehotell»

Embacle

 

Tom Roger Aadland oversatte hele Bob Dylans “Blood On The Tracks» på albumet “Blod på spora” i 2009. Da gjorde han det ikke lett for seg selv når han fortsatte med å gi ut helt egne sanger senere. Har gitt ut to fine album i mellomtiden, men nå står han fram med en ny personlig tyngde. Nøyaktig 40 år etter «Blood On The Tracks» er han ute av skyggen av det klassiske albumet.

«Rapport fra eit grensehotell» er ikke like visepreget som de to forrige. Her er det større arrangementer, en sterk produksjon av Lars Voldsdal. En lyd som er mer elektrisk i dobbelt forstand. Det slår gnister av engasjementet.

«En dyster visjon om Guden for hevn og hat/fryda ser storleg der han satt», synger Tom Roger Aadland til å begynne med i tittelsangen fra albumet. Skremmende aktuelle visjoner som setter i gang plata, med en mørk og tung atmosfære. Og mer stemning enn melodi. Et helt sånt album hadde vært tungt å bære. Men i «Songen av jorda» skifter Aadland tone, til den mer poetiske, melodisterke, men likevel litt «skitne» rocken som skal prege resten av plata. Ordspilltittelen «Oppløyst og medtatt» sier mye om den generelle stemningen på albumet. Som slutter med «Farsfolket», med rivende hammondorgel av Al Koop.., eh, David Wallumrød. Det høres ut som et lite mesterverk er over.