Nye takter

Og vi leser i Forkynnerens bok: Alt er forgjeves

Uventet fra Ulver - igjen.

Dagsavisen anmelder

5

Ulver

«ATGCLVLSSCAP»

House of Mythology

Denne plata åpner med kirkeklokker og avslutter med høytlesning fra Bibelen: «Forgjeves og forgjengelig. Alt er forgjeves», resiterer Ulvers Jørn H. Sværen, , fra Forkynnerens bok i Det Gamle Testamentet, på norsk, for et internasjonalt publikum. Det gjøres i respektfullt alvor, så vi kan konstatere at dette er langt unna den harde kjernen i det tidlige norske black metal-miljøet, der Ulver hadde sitt utspring på starten av 90-tallet. Siden har de hele veien endret seg, ekspandert, søkt videre, mens de har beholdt en kjerne i sitt uttrykk: En mørkt melankolsk og episk romklang-rock som er etterhvert bare svakt beslektet med metal. I 2012 gjorde de coverversjoner av psykedelia-låter på albumet «Childhood’s End», året etter kom mesterlige «Messe», et komponert verk med Tromsø Kammerorkester, og nå gjør de igjen noe helt annet: Utgangspunktet er 12 konsertopptak av improvisasjoner, som så er videreforedlet i studio. Det fremstår som en heldig måte å jobbe musikalsk på, materialet er variert fra det luftige og nesten groovy, til det krautsynth-inspirert elektroniske, til det hodenikkende tunge og riff-baserte. I likhet med et band som Godspeed You Black Emperor klarer de å spille seg fram til noen virkelig transcendentale øyeblikk.

Musikken er hovedsaklig instrumental denne gangen, også det et bra valg. Men helt tilslutt kommer vokalist Kristoffer Rygg med en fantastisk vokalprestasjon, idet han tar over for Sværen og synger fra Forkynneren, nå på engelsk. «There is a time to kill and a time to heal». Ulver klarer enda en gang å gjøre det uventede til overveldende effekt.