– Musikk i sin natur handler om å gi folk noe, enten det er trøst eller dans

Det er fort gjort at «safe» navn blir prioritert og går utover mangfoldet når det er korona, mener Bugge Wesseltoft. Derfor tok han initiativ til konsertserien Mela & OK World som både kommer i fysisk og digitalt format.

– Jeg opplevde at mange med annen kulturell bakgrunn ble litt neglisjert i strømme-«strømmen», forteller Bugge Wesseltoft.

Han er en av flere musikere som så med begeistring på det store engasjementet som oppsto rundt digitale konserter i korona-pandemien. Samtidig så han også en annen konsekvens av pandemien: Det var lite mangfold blant konsertutøverne.

– Det er fort gjort at «safe» navn blir prioritert og går utover mangfoldet når det er korona, sier han.

Les også: «Move On Up» med Curtis Mayfield er politisk pop i USA

Norsk samarbeid i Beirut

Det skulle bli utgangspunktet for hans nye idé. I samarbeid mellom hans eget omreisende konsertprosjekt, OK World og Melafestivalen, kommer konsertserien Mela & OK World, og vil fordeles utover høstsemesteret. Konsertserien som også skal strømmes, sparkes i gang allerede denne fredagen .

– Jeg har selv vært opptatt av en større åpenhet og utveksling mellom ulike sjangre. Om dette blir vellykket eller ikke, er det uansett en fin måte å møtes på, for å få felles inspirasjon. Det å lære av hverandre er en fin ting, mener Wesseltoft.

Konsertprosjektet OK World har skapt bruer før. Blant annet mellom kulturarbeidere, musikere og kunstnere i Libanon og Oslo World, noe som har resultert i minifestivalen Beirut and beyond. Etter den voldsomme eksplosjonen i hovedstaden 4. august, brøt det ut nye, store protester med krav om at regjeringen må gå av. Mandag kom beskjeden om at statsminister Hassan Diab og resten av regjeringen har levert sin avskjedssøknad.

– Situasjonen i Libanon har vært vanskelig lenge for de fine menneskene der, og ble enda verre med eksplosjonen. Lederskapet har vært svakt gjennom mange år. La oss håpe på en bedre framtid for libanesere, sier Wesseltoft.

Les også: En hel verden sørger over rockens ypperste læremester – her er Martin Birchs ti beste album (+)

Fra joik til dancehall

Det er ingen libanesiske musikere med på høstens Mela og OK World-konsertserieprosjekt, men det er mye annet som samler både uttrykk og kulturer i en vanskelig tid.

Første konsert ut, kan lokke med Transjoik, som bruker gamle opptak av joik på voksrull, i møte med sitarist Rohini Sahajpal og sanger Reshail Mansoor. Dagen etter er det afro house, kuduro, dancehall og afro-fusion, med blant annet DJ Soulbase og DJ Correct, samt Akuvi og Eben Jr. En annen kveld er viet til deformasjon av afrikansk tradisjon, samtidsmusikk, jazz og avantgarde elektronisk musikk, før det bygges om til noe nytt, med blant andre Maja S.K. Ratkje, Kouame Sereba og Rolf-Erik Nystrøm på laget.

Wesseltoft skal selv blant annet ha et musikalsk møte med arabiske musikere fra Irak, Palestina og Syria, i selskap med bluesgitarist Knut Reiersrud og jazzsaksofonist Håkon Kornstad.

Les også: – Jeg er urolig for kulturbransjen

Bedre å holde ting i gang

Nå gleder jazzmusikeren seg til å høre og møte både artistene han har hørt om og ikke hørt om.

– Jeg ønsker alltid å møte nye folk som driver med ting jeg ikke kan så mye om. Det er klart at koronaen har gått voldsomt utover kulturlivet, som blir pålagt å stoppe framføringer og slikt. Da synes jeg det er viktig at alle snur seg rundt for å få til noe.

Selv mistet Wesseltoft 35–40 konsertjobber på grunn av koronaen, og skulle etter planen også kommet ut med ny plate.

– Men fremfor å ikke gjøre noe, tror jeg det er en bedre løsning å holde ting i gang. Det tenker jeg alle er enige i. Man må jo gjøre det beste ut av situasjonen.

– Hva tenker du selv om situasjonen?

– Det blir rett og slett litt apokalyptisk. Man gjør seg jo sine tanker – kommer dette til å bli framtida? Det er litt leit egentlig, å tenkte på, sier han.

– Foreløpig er jeg fast bestemt på at dette kommer til å gå bra, vi kommer til å komme tilbake. Men hvis det skal vise seg å være langvarig, så vil det prege min musikk og mitt musikalske liv på et vis.

Les også: Eventbransjen: – Kan bli et konkursras uten like (+)

Gir noe til folk

– Hele koronasituasjonen har jo forandra verden, og det vil forandre kunstbildet. Men nå var jeg litt dystopisk allerede fra før. Jeg har jo hatt litt bange anelser om hvor dette bærer en stund.

– Jeg synes samtidig at musikk og det å oppleve musikk er en fin og varm ting, at musikk i seg selv er en livsbejaende ting. Det gir noe til folk. Og det synes jeg er fint å ta med seg. Og kan man skape et godt øyeblikk sammen, så er det en fin og positiv ting.

– Jeg tror musikk i sin natur handler om å gi folk noe, enten det er trøst eller dans – eller hva det måtte være. Men i sin natur er det en gave.

PS! Du leser nå en åpen artikkel. For å få tilgang til alt innhold fra Dagsavisen, se våre abonnementstilbud her.