Nye takter

«Murder Most Foul» med Bob Dylan er årets beste låt

Årets beste sang er Bob Dylans «Murder Most Foul». Sjelden har en sang gjort et så umiddelbart sterkt inntrykk.

Bilde 1 av 3

Plutselig ga Bob Dylan ut den lengste sangen i sin 60 år lange karriere. «Murder Most Foul» lå der uten forvarsel om morgenen fredag 27. mars. Et 17 minutter langt epos som hovedsakelig handler om drapet på John F. Kennedy i 1963. Sangen traff sterkt i nye, mørke tider.

– Dette er en sang vi spilte inn for en stund siden, meldte Dylan på sitt eget nettsted. Vi vet jo at de riktig gamle arkivene til Dylan nærmest er utømmelige, men nå kan vi lure på hvor mye han fortsatt spiller inn, som bare blir liggende.

«Murder Most Foul» er en frase fra Shakespeares «Hamlet», senere brukt igjen av Agatha Christie om en stor udåd. Den nye sangen med samme tittel er stille og saktmodig, slik det sømmer seg i forhold til innholdet. Dylan ved pianoet, diskrete strykere og slagverk i bakgrunnen. Den fortsatt uforlignelige stemmen gjentar ei enkel melodilinje med små variasjoner. Men det skaper en stemning som gir gåsehud.

Her er en stadig beskrivelse av steder og omstendigheter rundt drapet som vi kjenner fra utallige dokumentarfilmer og konspirasjonsteorier, Lee Harvey Oswald, Jack Ruby, Zapruders tilfeldige smalfilmopptak, Parkland-hospitalet der presidenten ble erklært død, innsettingen av Lyndon B. Johnson som ny president klokka 2.38 om natta, og så videre. «Murder Most Foul» inneholder videre over et halvt hundre (!) referanser til sanger, sangere, noen filmer og bøker og enda litt mer.

Bob Dylan presenterer den nye, ikke helt nye sangen som en hilsen til lojale fans, som en takk for støtte og lojalitet i årenes løp. «Murder Most Foul» er en sang om gamle harde tider, for nye harde tider som rammer USA med full styrke. «Stay safe, stay observant, and may God be with you», skrev han til slutt i sin korte melding til alle sine venner. Noen uker etter kom den nesten like monumentale «I Contain Multitudes», som også kommer inn på lista over årets beste. Denne ble morsomt nok spilt på konserter av Sondre Lerche, som kommer inn på en god 3. plass med sin vakre «Why Would I Let You Go», og har årets beste norske sang.

Lista over årets låter er vanskeligere å gjøre opp enn albumlista. De øverste innslagene pleier fort å peke seg ut, men spredningen på stemmene er ellers stor. Det er også en kjensgjerning at mange av våre leverandører av lister er mer opptatt av album enn av enkeltlåter. Likevel skulle dette være et godt og variert bilde av det beste fra 2020:

1. Murder Most Foul

Bob Dylan

2. Kyoto

Phoebe Bridgers

3. Why Would I Let You Go

Sondre Lerche

4. On The Floor

Perfume Genius

5. People I’ve Been Sad

Christine & The Queens

6. Blinding Lights

The Weeknd

7. Somebody

Dagny

8. WAP

Cardi B feat. Megan Thee Stallion

9. Fattig Ferdamann

Odd Nordstoga

10. I Contain Multitudes

Bob Dylan

Tidligere vinnere: Tanita Tikaram: «Good Tradition» (1988), Madonna: «Like A Prayer» (1989), Sinéad O`Connor: «Nothing Compares To You» (1990), R.E.M. : «Losing My Religion» (1991), R.E.M. : «Man On The Moon» (1992), deLillos: «Neste sommer» (1993), Beck: «Loser» (1994), Nick Cave & Kylie Minogue: «Where The Wild Roses Grow» (1995), Kula Shaker: «Tattva» (1996), The Verve: «Bittersweet Symphony» (1997), Manic Street Preachers: «lf You Tolerate This, Your Children Will Be Next» (1998), TLC: «No Scrubs» (1999), Tungtvann: «Reinspikka Hip Hop» (2000), Röyksopp: «Eple» (2001), Queens Of The Stone Age: «No One Knows», (2002) Outkast: «Hey Ya!», (2003) Franz Ferdinand: «Take Me Out», (2004) Madonna: «Hung Up», (2005) The Raconteurs: «Steady As She Goes» (2006), Justice: «D.A.N.C.E.» (2007), The BlackSheeps: «Oro jaska beana» (2008), Alicia Keys: «Try Sleeping With A Broken Heart» (2009), Susanne Sundfør: «The Brothel» (2010), Razika: «Vondt i hjertet»/ Fjorden Baby: «Himmelen» (delt 1. plass, 2011), First Aid Kit: «Emmylou» (2012), Daft Punk: «Get Lucky» (2013), Röyksopp & Robyn: «Monument» (2014), Drake: «Hotline Bling» (2015), David Bowie: «Lazarus» (2016), Sigrid: «Don’t Kill My Vibe» (2017), Childish Gambino: This Is America (2018), Billie Eilish: «Bad Guy» 2019)

Kritikertoppen 2020 er satt sammen av lister fra: Arild R. Andersen (Jazznytt/Aftenposten), Espen A. Amundsen (Popklikk), Marius Asp (VG), Espen Borge (NRK), Jon Vidar Bergan (Musikknyheter), Egil Blegeberg (Klassekampen), Sofie Braseth (Dagbladet), Tor Martin Bø (VG), Terje Eidsvåg (Adresseavisen), Ådne Evjen (Musikknyheter), Geir Flatøe (Stavanger Aftenblad), Leif Gjerstad (Leffes Lab/Dagsavisen), Robert Hoftun Gjestad (Aftenposten), Ruben Gran (NRK), Roald Hansen (Firdaposten), Jørgen Hegstad (NRK), Ida Madsen Hestman (Dagsavisen), Ole Jacob Hoel (Adresseavisen), Egon Holstad (iTromsø), David Jønsson (Deichmanske musikkblogg), Victor Josefsen (Deichmanske musikkblogg), Aslaug Olette Klausen (Klassekampen), Aurora Henni Krogh (Dagbladet/Subjekt), Espen Løkeland-Stai (Dagsavisen), Chris Monsen (Klassekampen), Charlotte Myrbråten (Klassekampen), Morten Ståle Nilsen (VG/iTromsø), Ørjan Nilsson (Bergensavisen), Espen D. H. Olsen (Popklikk), Robin Olsen (Musikknyheter), Bernt Erik Pedersen (Dagsavisen), Joakim Randa (Bergens Tidende), Geir Rakvaag (Dagsavisen), Tormod Reiersen (Popklikk), Filip Roshauw (Jazznytt), Øyvind Rønning (Dagbladet), Arild Rønsen (Puls), Arvid Skancke-Knutsen (Klasse­kampen), Ole Ivar Burås Storø (Musikknyheter), Asbjørn Slettemark (Aftenposten), Tom Skjeklesæther (Klassekampen), Helge Skog (iTromsø), Espen Nørvåg Slapgård (Metal Hammer), Ali Soufi-Grimsrud (NRK), Tore Stavlund (Jazznytt), Mode Steinkjer (Dagsavisen), Eivind August Westad Stuen (Aftenposten), Kjetil Kopren Ullebø (Bergens Tidende), Erik Valebrokk (Mitt liv som Erik), Øyvind Vågnes (Dag og Tid), Audun Vinger (Dagens Næringsliv), Ando Woltmann (Morgenbladet), Olav Østrem (Klassekampen) og Henrik Årby (Musikknyheter).

Mer fra Dagsavisen