Nye takter

Mer enn Kiss: Disse artistene bør du se på Tons of Rock

Denne uka åpner Norges største metalfest Tons of Rock portene på Ekebergsletta i Oslo for første gang. Her er Dagsavisens ti anbefalte konserter for dagene som kommer.

Bilde 1 av 5

Den «nye» Tons of Rock-festivalen har funnet et nytt hjem på Ekebergsletta over Oslo, etter å ha vært i Halden siden oppstarten i 2014. Årets festival ventes å samle inntil 40.000 i løpet av festivalens tre dager, samt kveldens åpningskonsert med tyske Accept på Operaen i Oslo med fullt orkester. Etter det står de store navnene i kø, med nyere spydspisser som Behemot og Amaranthe, gamle helter som Def Leppard og Testament, storheter innen metallens sjangeravskygginger som Wolfmother og In Flames, og en rekke norske gromband med blant andre Satyricon, Raga Rockers og Circus Maximus i spissen.

Her er Dagsavisens anbefalinger av ti band som spiller fra torsdag til lørdag under Tons of Rock, noen legender, noen obligatoriske, andre ulmende sensasjoner som du garantert får høre mer til i årene som kommer:

Les også: Se bildene fra Raga Rockers på Rockefeller

Artikkelen fortsetter under bildet.

###

Michael Krohn skal rocke Tons of Rock. Foto: Mode Steinkjer

Slayer

Fredag, 18.40

De amerikanske thrash metal-pionerene synger på siste verset og spilte det som skulle være bandets aller siste konsert i Norge i vinter, i Oslo Spektrum. Men Slayer har kommet tilbake før, og først nå på Tons of Rock er det virkelig aller siste konsert. Tror vi. Skulle det være siste gang er Slayer uansett et band som går ned med flagget til topps, en gneldrende, malende og kvernende maskin som med «the founding fathers» Tom Araya og Kerry King i spissen til fulle vil vise hvorfor de siden starten i 1981 har vært de ubestridte nestorene av metallens hardeste og mest kompromissløse subsjanger. Et annet av årets Tons of Rocks hovedband, Testament, har mye å takke Slayer for. Ondskapen kjenner ingen grenser når legendene gyver løs med låter som «World Painted Blood», «Chemical Warfare», «Mandatory Suicide» og «Angel of Death». At de ikke avslutter fredagen men må overlate toppen på Tons of Rock-plakaten til danske Volbeat, er nesten en skandale.

Les også: Får støtte til metal-fest i Oslo

Artikkelen fortsetter under bildet.

LEFT TO RIGHT:  Paul Bostaph, Tom Araya, Gary Holt, Kerry King

Slayer spiller for siste gang i Norge. helt sant. Foto: Handout

Kiss

Torsdag, 21.00

Vi kommer ikke unna festivalens ypperste booking av året, Kiss i friluft høyt over Oslo. Dette kan enten bli fantastisk moro eller fantastisk flaut. For flere generasjoner nordmenn (med flere) var Kiss både skolegang, konfirmasjon og syndefall i ett. En gang var de verdens største rockeband, men i dag er de en polert coverversjon av seg selv til tross for at Gene Simmons og Paul Stanley fortsatt er i fremste rekke. Som festivalband, derimot, kan de fort bli en overraskelse. I motsetning til da de besøkte Norge for to år siden, og fylte Oslo Spektrum: Da skrev Dagsavisens anmelder følgende: «I dag er en Kiss-konsert en familieaktivitet. Fedre har med barn på skuldrene sine og hele familier var i Spektrum sminket som Kiss. Dog er det ikke mye igjen av bandet som hisset på seg kristne og konservative på 70-tallet.»

Les også: Musikk uten ansikt

Artikkelen fortsetter under bildet.

###

Gene Simmons i Kiss. Nå skal han rekke tunge på Ekebergsletta. Foto: Mode Steinkjer

Dream Theater

Lørdag, 16.30

Dream Theater framstår for mange som et av musikkverdenens store mysterieband, men for fansen er de en soleklar headliner på landets største metalfestival. Vanligvis fyller de Oslo Spektrum eller selger ut Oslo Konserthus tre kvelder uten at noen utenfor den innerste fankretsen reagerer. Sånn er det ofte med artister som oppviser den ytterste form for virtuositet, her nærmere bestemt gitarist og bandleder John Petruccu som leder an i bandets blanding av 80- tallsmetal med høyt såtehår og 70-tallets progrock og episke indre landskaper. Det er tungt, veldig fort og veldig flinkt.

Les historien om Dream Theater: De utstøtte

Artikkelen fortsetter under bildet.

James LaBrie of American progressive metal Dream Theater performs at the Domination Music Festival in Mexico City, Saturday, May 4, 2019. (AP Photo/Eduardo Verdugo)

Dream Theater i Mexico tidligere i år. Foto: AP/NTB Scanpix

Vreid

Fredag, 16.35

Dette er ett av flere norske svartmetallband som får internasjonale kids til å lære seg norsk. Med tunge titler som «Haust» og «Fridom Med Daudens Klang» skaper Sogndals store sønner skoddesvarte øyeblikk at tung og episk storhet, mesterlig spilt og med et øye for melodinyanser og detaljer som viser både erfaring, fartstid og fortsatt innovativ nysgjerrighet. De grodde ut av salige Windir, og har forvaltet arven på beste vis på blant annet den norsktekstede «Sóleverv» og sisteplaten «Life Hunger».

Les også: En klassereise i black metal

Artikkelen fortsetter under bildet.

Vreid fra Sogndal vil bringe norsk black metal fra fjordene inn over sletta. FOTO: VREID

Vreid spiller på Tons of Rock. Foto: Vreid

Gluecifer

Lørdag, 20.15

Lørdagen blir «popdagen» på Tons of Rock, med Def Leppard og Dream Theater, men også med en solid samling norsk rock: The Dogs, Oslo Ess og altså Gluecifer. Sistnevnte er ute på sin comebackturé som startet i fjor sommer, sveipet innom en imponerende konsertrekke på Sentrum Scene i vinter og som nå treffer Tons of Rock på den «letteste» dagen da rocken har fått bred plass blant de tyngre bandene. Og holder de koken fra i vinter vil dette bandet overvinne alle lørdag kveld, eller som det het i anmeldelsen fra den første av fire kvelder på Sentrum Scene: «Siktet ble finstilt på den mest klassiske konstellasjonen av Ramones/Motorhead/Nomads-rock vi noensinne har opplevd av et norsk band, og de hadde ingen problemer med å treffe blink. Det var som å se The Stooges gjenforenes, hvor karene er eldre men rocken like eksplosiv og giftig.»

Les også: Gluecifer: Tilbake på rocketronen

Les også: Det alle hører på 20 år etter

Artikkelen fortsetter under bildet.

###

Gluecifers Rolf Ynge "Raldo Useless" Uggen. Foto: Mode Steinkjer

Heave Blood And Die

Torsdag 16.20

Dette relativt ferske doom-bandet fra Tromsø nådde Urørt-finalen i 2018, samme år som de ga ut sitt andre album «Heave Blood And Die Vol. 2». Det første selvtitulerte albumet – med Artemisia Gentileschis 1600-tallsmaleri «Judith dreper Holofernes» som slående salgsplakat – kom i 2016 og satte ny norsk standard for bekmørk, skitten og nattfarget doom-metall. Andrealbumet er en videreutvikling av det seige og kompromissløse pest og en plage-uttrykket der detaljene trer fram i all sin storslåtte gru i sjangerdefinerende låter som «Plague» og «Krokodil».

Les også: Stigende stemning med Sondre Justad

Artikkelen fortsetter under bildet.

Heave Blood And Die fra Tromsø bringer pesten til Tons of Rock. FOTO: TONS OF ROCK

Heave Blood And Die fra tromsø. Foto: ToR

The Hu

Fredag kl. 13.30

Strupesangmetal fra Mongolia, hvor tøft kan det bli på Tons of Rock? Videoene bandet selv har kastet ut i verden er påkostede og episke narrative innslag fra et hardrockband som spiller tungt (bokstavelig talt) på mongolsk folklore og tradisjonelle instrumenter. Sjangerkombinasjonen får dem til å framstå som et ridende asiatisk svar på en amerikansk outlaw-motorsykkelgjeng. Dette kan bli årets mest særegne konsert på Ekebergsletta, men ikke tro du er alene om å oppdage dem. Det såkalte YouTube-fenomenet har snart 20 millioner avspillinger av enkeltsanger, så her snakker vi om et snarlig internasjonalt gjennombrudd.

Les også: Gåte amok på OverOslo – se bildene

Artikkelen fortsetter under bildet.

###

Mongolske The Hu. Foto: ToR

Ulver

Torsdag 19.50

Du vet aldri hvor du har Ulver, og det gjør dem til ett av Norges mest interessante og spennende band. Enten de disker opp med et konseptuelt eventyr av det lumre slaget, droner seg inn i den svarteste gørra du kan forestille deg eller flyter på ambiente bølger i et urovekkende lydlandskap, er de aldri noe du kan ta for gitt. Til Tons of Rock kommer de i kjølvannet av en ufrivillig kansellert USA-turné der logistikken ikke stemte overens med amerikansk byråkrati, og albumutgivelsen av bestillingsverket «Drone Activity», nok en seig dronende støyperle i krysset mellom ambient, kosmisk samtidsmusikk og utflytende svartmetall.

Les også: Danser med Ulver

Artikkelen fortsetter under bildet.

###

Ulver med Kristoffer Rygg i spissen kan overraske på Tons of Rocl. Foto: Elisa Catozzi/ToR

Perturbator

Torsdag, 15.30

James Kent fra Paris, som bærer artistnavnet Perturbator, står ikke bare i bresjen for den mest innovative franske elektronikablandingen vi har hørt på lang tid. Han skaper en mørk og mangfoldig strøm av tunge beats, suggererende råskap og skarpe knivsegger lullet inn i et horroraktig lydlandskap som i det ene øyeblikket kunne vært hentet fra filmens verden, i det neste fra virkelighetens innerste skrekkabinett, og deretter fra et lysorgel med håp i sikte. Dette er EBM for metallhoder, perfekt for en ettermiddag på Ekebergsletta.

Les også: Madrugada: Mektig i parken

Artikkelen fortsetter under bildet.

###

Perturbator. Foto: Handout

Mayhem

Fredag 17.40

Mayhem trenger knapt noen presentasjon, særlig ikke etter at bandet de siste årene er blitt et popkulturelt fenomen fjernt fra det man skulle tro de kunne bli da Jørn Stubberud la ned grunnsteinen sammen med Øystein Aarseth i 1984. Aarseth ble senere drept av Varg «Greven» Vikernes, og siden har kulten bredt om seg. Norsk black metal er en betydelig eksportvare, Stubberud har selv skrevet bok, filmen «Lords of Chaos» er et merkelig fiksjonsportrett og debattene rundt bandet og sjangeren har ingen ende. Men mer enn et popkulturelt fenomen er de et av verdens fremste i sin sjanger, med det avgjørende albumet «De Mysteriis Dom Sathanas» som omdreiningspunkt og en sterk katalog som vil bli sønderplukket på Tons of Rock.

Les også: Han fant opp norsk black metal da han startet Mayhem

Les også: Anmeldelse av «Lords of Chaos»: Satans tøff i sokkelesten

Artikkelen fortsetter under bildet.

###

Mayhem spiller på Tons of Rock. Foto: ToR

Les også: Brannen som startet i Helvete: – Folk kommer hit fra hele verden

Mer fra Dagsavisen