Nye takter

Mellom kommers og kred

De to kompisene Kaveh og Arshad er travle om dagen med festivaljobbing og plateutgivelser. Men med suksess kommer også kritikken.

I går og i dag står Kaveh på scenen under Youngwood, Norwegian Woods tilbud til skoleelever i Oslo og Bærum.

- Jeg tar det som en vanlig konsert. Det er litt annerledes. Jeg husker da jeg selv var publikum, da var det en gjeng foran som holdt mye liv, mens de litt bakover var for kule til det. Litt som nå, men publikum har en egen energi, mimrer Kaveh rett etter endt dyst i går.

Hip hop har vært i en rivende utvikling de seneste årene og er nærmest blitt den foretrukne sjangeren for ungdom. Kaveh har herjet spillelister med singelen «Snufs», og med suksess følger snobberi. Hva er ekte og bra hip hop og hva er ikke ekte og dermed dårlig hip hop? Debatten går og Kaveh er selv blitt utsatt for den typen kritikk.

- Ja, hver dag. Jeg møter mange etablerte og eldre rappere som alltid skal peke på feilene mine og gir meg råd og sånn. Som om deres karriere er på stell, liksom. Jeg forstår jo også, på et nivå, at ja, jeg har laget et par låter som har bred appell, men det handler om å trekke folk til hip hop. Av bransjefolk har jeg fått beskjed om at «nei, dette er ikke banalt nok», eller «dette er for hardt», forteller en oppspilt Kaveh til Dagsavisen.

Kaveh og kompisen Arshad Maimouni er begge travle menn og har plate rett rundt hjørnet. Arshad er først ute med en EP om to uker, mens Kaveh ute med album til høsten;

- Ja, jeg kommer ut i september. 1. september og det er fast bestemt, sier Kaveh vel vitende om at hip hop-album har det med å bli utsatt.

Suksess

De to Oslo-gutta som har vært kompiser siden de traff hverandre som 11-åringer, har jobbet tett musikalsk. Siden er det blitt flere låter som duo og solo. Nå lager Arshad R & B, mens Kaveh er blant landets desidert største rappere med stor suksess for singelen «Snufs» som sampler revydronningen Lalla Carlsens «Kokain» fra 1930.

Kaveh har vært på Youngwood som publikum. Nå står han altså på scenen foran tusenvis av skoleungdom. Slik var det ikke for Arshad.

- Jeg hadde ikke hørt om festivalen en gang jeg, sier Arshad.

- Nå gikk jo han på Hersleb skole, da. Det er ikke i Norge en gang, ler Kaveh.

- Kanskje jeg var syk, kom for sent eller skulka, undrer Arshad.

Hekto og pulver

I går kom Lars Vaular på scenen som en hemmelig gjest og gjorde blant annet «Rett opp og ned». Der rapper han om å selge hekto, mens Kaveh har stor suksess med «Snufs». Riktignok er dette en sang mot dop der Kaveh blant annet rapper: «jeg sniffer ikke linjer bare spytter dem». Har han noen betenkeligheter med å rappe om kokain foran skoleungdom?

- Vi gjør jo stadig vurderinger rundt den biten der når det er unge folk i salen. Men «snufs» er en låt om at det er greit å være streit og si nei til dop og da mener jeg at å rappe om kokain er innenfor, ler Kaveh.

- Jeg tror dessuten at det ville være rart om man gjør om for mye eller dropper sanger. Da blir det ikke ærlig lenger, skyter Arshad inn.

Band

Hip hop har tradisjonelt holdt seg til en DJ på scenen, som har vært en slags hypeman med egen mikk. Kaveh stiller i Frognerbadet med trommeslager og en gitarist og nærmer seg et slags band, og er tettere opp til superstjerner som Jay Z og Eminem som begge har utvidet med orkester på scenen.

- Første gang jeg så rappere med band var Karpe Diem. Eller det var første gang jeg syntes det var kult og gjorde konserten bedre. Men det er om å gjøre å finne en balansegang her. For det er en del trommelyder og synter og sånn som mister noe av punchen, men det løser vi ved å legge inn lyder på pads (programmerte lyder på hurtigtaster journ.anm.) for å fylle ut, sier Kaveh.

- Hvis man skal holde seg strikt innenfor rammene hele tida, ender vi jo til slutt opp med det samme alle sammen, legger Arshad til.

- Med band blir det litt mer sjel, selv om noen elementer kanskje forsvinner, sier Kaveh.

«Snufs» er samplebasert, og det var hip hop også i starten, men nå er det stadig flere låter som blir skrevet som originale verk.

- Når det gjelder samples eller ikke, er det en god del produsenter som synes det er litt, ja, ikke flaut akkurat, men for noen produsenter er det liksom ikke nok å gjøre noe ut av en annens verk, for eksempel. Men for meg er det viktigste at det låter fett. Jeg har med et par samples på skiva mi, forklarer Kaveh.

- Jeg driver jo ikke med hip hop lenger, men R & B. Likevel har jeg også samples på min skive, legger Arshad til.

- Men hva med radio? Hadde dere vært der dere er i dag uten P3 for eksempel?

- Nei, det tror jeg ikke. P3 var tidlig ute og omfavnet begge oss og har hjulpet oss i karrieren. Det hadde vært vanskelig å oppnå det samme uten, sier Kaveh.

- Men det finnes jo så mange kanaler nå, sosiale medier, youTube og sånn, skyter Arshad inn.

Frognerbadet fristet mange skoleelever da Norwegian Wood startet opp årets utgave med sin Underwood, en festival for skoleelever og en del av Den kulturelle skolesekken. I dag gjentas det hele, men da er det for elever fra videregående skole og 10. klasse som er invitert. I går var det altså ungdomsskolene som fylte opp badet. På scenen sto, i går som i dag, Oh! Mama Crew, Eye Emma Jedi og selvsagt Kaveh og Arshad Maimouni med Lars Vaular som hemmelig gjest.

espen.rusdal@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen