Nye takter

Madonna er litt som før

Madonna får som vanlig hjelp.

Dagsavisen anmelder

4

POP

Madonna

«Rebel Heart»

Interscope / Universal Music

Hun er tilbake og igjen søker hun ungdommens lyd – opprøret i popen, det nyeste nye. Hun går da til Avicii og hans like i jakten på ungdomskilden.

Slik er det blitt i popmusikken og det blir en anelse desperasjon over «Rebel Heart». Uutholdelige «Devil Pray», produsert av nettopp Avicii er et eksempel på hvor galt det kan gå, der Madonna resirkulerer seg selv fra «La Isla Bonita»-tida både visuelt og musikalsk.

Dette er ikke like dølt som slappe «Hard Candy» da Timbaland og Pharrell skulle redde Madonna, men Madonna er ikke lenger ledende – på noe som helst egentlig og strever med å finne opp seg selv enda en gang. Ja, såpass at hun i «Holy Water» lener seg på fullt gjenbruk med; «Strike a pose. There’s nothing to it».

Da er det bedre med åpningen «Living For Love» hvor Diplo bidrar bak miksepulten med en tjukk og god rytmeseksjon i spann med en smittende bassgang på noe som er nesten house. Kanye West bidrar på «Illuminati», mens hans læregutt Larry Griffin jr. er med på flere spor, litt som om Madonna har fått låne han av Kanye et par dager.

Men Madonna er jo også Madonna, så det er jo selvsagt også noen bra saker her. Flere av balladene har hitpotensial og minner om årgangs-Madonna med sterke refrenger. Både «Ghosttown» og «HeartBreakCity» er opplagte singlevalg i nær framtid. Dermed har Madonna gjort en plate hakket bedre enn man kunne frykte og viser at hun fortsatt har godt tak på popmusikk.