Nye takter

Løfter fram de ukjente

Marginalisert musikk står på plakaten når Melahuset og andre Oslo-aktører arrangerer «Offlarm» samme uke som bransjefestivalen Bylarm går av stabelen.

– Bylarm er flinke til å løfte fram nye og mindre kjente artister, men det er spesifikke artister som råder, og da tenker vi mer generelt i den norske musikkbransjen, sier Endre Dalen i Melahuset.

– Trenger tilfredsstillelse

I likhet med en rekke andre klubbscener i Oslo, går de «Offlarm» samme uke som Bylarm går av stabelen for å presentere artister og sjangre som ikke settes opp på det offentlige By:larm-programmet.

Artistene de presenterer er fra steder som Sør-Afrika, Uganda, India, men også Norge. De opererer under sjangre som afrobeats, gqom og global bass – klubbmusikk i ulike former og artister som driver med pop og rap, men som har sin originale twist på de mer vestlig gjenkjennbare sjangrene fra sin respektive verdensdel eller nasjonalitet.

– Det er store artister i Asia, Afrika, Karibien og Sør-Amerika, som ikke blir booka til scener og klubber her i Oslo, til tross for at de er store også her. Vi jobber med mange ulike kulturuttrykk, men i dette tilfellet handler det om å få fram musikk som er marginalisert, rett og slett. Vi satser på å fremme musikalske stemmer som ikke alltid blir anerkjent, sier Dalen som har samarbeidet med Shonisani Lethole fra Johannesburg, Shiba Mazaza fra Cape Town og Trond Tornes fra Oslo om programmet.

– Potensialet er der

Dalen mener å se at det er et rom som trengs å fylles på den norske musikkscenen, og nye publikumsinteresser som trenger tilfredsstillelse:

– Vi har merket stor etterspørsel og interesse for arrangementet, så vel som musikken vi presenterer internasjonalt, sier han.

– Kulturen for denne musikken her er jo der ute, på enkelte klubber, og hvis man går rundt i byen, kan du sikkert høre mange av disse artistene i en sneaker-butikk eller til og med hvilken som helst butikk på Oslo City. Likevel er det en form for popmusikk som blir ignorert, ved at det er et kjempestort marked der ute som ikke blir tatt inn i varmen av bookere og arrangører. Men potensialet er der.

Ukjente sjangre

Dalen ser også at relaterte, men foreløpig ukjente uttrykk i Norge, vokser med stor hastighet på grunn av strømming, smarttelefoner, globalisering, og migrasjon.

– Det skal ikke så mye til før en artist fra et sted i verden blir kjent et helt annet sted i verden. Det er viktig at folk blir bevisst på disse sjangrene også. Amapiano er en sjanger som er så populær, at man hører det omtrent på alle klubber i Sør-Afrika. Det er en blanding av deep house, kwaito og jazz – sjangre med dype tradisjoner i Sør-Afrika. Da Kruk, som spiller på fredag var en av de første som spilte musikkformen på radio i Sør-Afrika, forteller han.

Saken fortsetter under bildet.

Catu Diosis er en dj fra den øst-afrikanske klubbscenen og spiller blant annet House, Gqom og r&b.

Catu Diosis er en dj fra den øst-afrikanske klubbscenen og spiller blant annet House, Gqom og r&b.

Interaksjon

– Kan det ikke være risikofylt å booke artister langt unna Norge, med tanke på alt fra å skaffe visum, til store reisekostnader, men også det at strømmetall ikke nødvendigvis gir noen indikator på hvor mange som ville møtt opp på en eventuell konsert av en mindre kjent artist fra en mer ukjent sjanger?

– Det er mye visum-utfordringer, men det er absolutt overkommelig å få artister fra andre kontinenter enn Europa og USA hit, selv om det krever litt mer arbeid. Vi merker at det er en interesse der ute, blant nordmenn av alle mulige hudfarger for å sjekke ut det programmet som vi tilbyr, sier Dalen.

– Et annet poeng, er å skape interaksjon ved at artister kommer og spiller her – og enda bedre – hvis de knytter kontakter med artister fra Oslo, slik at det blir en gjensidig utvikling på begge fronter. Det er tradisjoner som er vanligere innen for eksempel jazz, der reisende og utenlandske musikere bosatt i Skandinavia har hatt en enorm innvirkning på jazzens utvikling i Norge. Samtidig – ser du jo rappere over hele verden som er kobla sammen i et stort nettverk, fordi de har vært med på låter av hverandre. Her går det linjer fra norske Fela, eller Snow Boyz, til hvem som helst av rappere over hele verden, avslutter Dalen.

Off:Larm 2020

* Flere utelivsaktører arrangerer, i år som tidligere, Off:Larm, som er egenkuraterte konserter utenom det offisielle By:Larm-programmet, på scener som ikke er knytta til Bylarm.

* Blant annet har ute­stedet Tilt en årlig Off:Larm-tradisjon, der Jansen Records tar med seg artister fra tilknytta underselskaper.

* Også Postkontoret på Tøyen og Melahuset arrangerer Off:Larm i år.

Mer fra Dagsavisen