Nye takter

Kunst uten ramme

19 år gamle Lil Halima var et av de mest spennende nye navnene på Bylarm i år. I dag kommer hennes første singel.

Før Bylarm var Lillian Halima Anderssen fra Bardu – snart langt bedre kjent som Lil Halima – blant Dagsavisens 14 av 140 utvalgte vi anbefalte å få med seg under festivalen. «En av dem med minst utgitt musikk å vise til på forhånd, med noen enkelt innspilte demoer som er så egenartede at de kan ta henne langt», sto det da.

Under Bylarm bekreftet hun det gode inntrykket på scenen. I dag kommer den spennende singelen «Abstract», som viser en artist som allerede har enda mer å by på.

Les også: Full fart på Bylarm

Kunstnerisk frihet

Lil Halima er selv co-produsent på singelen, og har også malt singelcoveret selv.

– Kunst og musikk har alltid vært tingen min. Jeg skal male coveret til alle singlene som kommer framover, sier hun. Det er litt av dette singelen «Abstract» handler om også.

– Om kunst og frihet. Etter videregående skulle de andre gjøre helt andre ting enn jeg hadde planer om. Jeg ville følge kunsten. På skolen lærte vi å male himmelen blå, selv om man heller ville male den rose eller lilla. Nå har jeg ikke lenger de reglene og rammene.

Helt unik

På konserten på Bylarm, hovedsakelig med urban, elektronisk r & b, gjorde Lil Halima også en overraskende versjon av Moddis «Mannen i Ausa». Veldig langt fra resten av materialet hennes, «men et sted i dette spennet ligger noe som kan gjøre Lil Halima helt unik, hvis hun tør å utforske det videre», sto det i Dagsavisens rapport.

En egen plass

– Jeg drømmer om å finne en egen plass der det går an å høre at jeg har vokst opp i Nord-Norge. At jeg sang viser og spilte folkemusikk på fiolin, men også at jeg har en kenyansk far som hørte mye på hip hop, forteller hun.

Lil Halima har kontrakt med Universal, med underlabelen Def Jam Norway, en nyopprettet norskavdeling av det amerikanske plateselskapet som definerte hip hop på 80-tallet, og siden også har gitt ut mye sentral r & b.

– Jeg tror faren min er mer excited av at jeg er på Def Jam enn jeg er selv. Han spilte jo mye av den musikken for meg, sier hun.

Saken fortsetter under bildet.

###

Singelcoveret til "Abstract", malt av Lil Halima selv.

Lærer produksjon

– Da jeg fikk kontrakt og skulle i studio fant jeg ut at dette er noe jeg ville lære meg selv, sier Lil Halima, som går på linjen for lyd- og musikkproduksjon på skolen Noroff i Oslo. I tillegg til den nye singelen går det an å høre Lil Halima med en helt annen teknisk standard på nettstedet Soundcloud. Et lite utvalg innspillinger gjort på mobiltelefon, med ukulele og mye atmosfære rundt.

– Jeg prøver å ikke holde så høy standard på Soundcloud. Jeg spiller bare inn musikken på mobilen, uten at det skal være noen forventninger eller press, bare for å vise hvordan det høres ut når jeg er hjemme. Det andre er det brukt mye mer tid på.

Enkelt, men ordentlig

De enkle innspillingene på Soundcloud har gjerne statisk støy under, en lo-fi lyd som understreker det enkle utgangspunktet. Men denne støyen har hun beholdt til å begynne med på den langt mer profesjonelt innspilte «Abstract»?

– Jeg liker effekten. Selv om det ikke høres så godt på den nye singelen vil jeg gjerne forsette å lage sanger som er litt lo-fi, men på en bra måte. Det skal høres ordentlig ut, men ikke behandlet.

– Det er stor kontrast mellom å spille inn musikk på mobiltelefon til et ordentlig studio?

– Jeg vil gjerne gjøre mye forskjellig. Om noen år kan det være visesang, kanskje jazzaktig piano, med trommer fra hip hop, og litt fiolin også. Stemmen min kan være en rød tråd. Jeg er en blandet person, jeg har vokst opp blandet, kulturen min er blandet, så da blir musikken min blandet også.

Mer fra Dagsavisen