Konsertanmeldelse: Sondre Lerche levende i mausoleet

Sondre Lerche tar intimkonserter til et nytt nivå – for 20 mennesker i Emanuel Vigelands utrolige mausoleum på Slemdal.

6

KONSERT

Sondre Lerche

Emanuel Vigelands Museum

«ER DET NOE LIV I MAUSOLEEET?» Sondre Lerche kunne selvfølgelig ikke starte konserten på denne måten, men det var sånn han spøkte med det spesielle formatet på Twitter på forhånd. Dette ble så langt fra stemningen på en rockekonsert som det går an å komme. Og så fint som det kan bli.

Mausoleet til kunstneren Emanuel Vigeland på Slemdal er en av Oslos mest hemmelige attraksjoner. Med et altomfattende maleri på vegger og tak, som skildrer mennesket gjennom unnfangelse, fødsel, liv og død. Rommet er dunkelt belyst, slik at man må være der inne en stund for å begynne å skimte detaljene i maleriet.  Vanligvis er det bare åpent noen timer søndager. Men nå også fredag for fire konserter med Sondre Lerche, og tre til lørdag. Alle utsolgt med en gang de ble annonsert.

Mausoleet er enda mindre opplyst en vanlig. Sondre Lerche stiller seg inne i en halvsirkel med 18 stearinlys. Og dette blir en HELT akustisk kveld. Selve rommet er en forsterker i seg selv, med en akustikk som er noe for seg selv. Her en romklang av en annen verden. Det gir sangene til Lerche en overjordisk karakter, de tar sangene opp i en ny dimensjon, et lydbilde som gir assosiasjoner til noe av den mer eksperimentelle ambiente musikken Lerche anbefaler i sin bok «Alle sanger handler om deg», der den tar oss med et sted mellom drøm og virkelighet.

Stemningen er også helt spesiell. Det lille publikummet er allerede hensatt i en stille meditativ tilstand før konserten begynner. Det blir ingen applaus mellom sangene, selv om det sjelden hadde vært mer fortjent. Samtidig er det så stille partier inne i mange av sangene at jeg er redd pennen mot papiret skal forstyrre de andre der jeg sitte og skriver. Hadde jeg hatt med ei knappenål hadde det vært flott å høre den falle.

Konserten er kunngjort som «Sondre Lerche synger «Why Would I Let You Go» og andre sanger». Dette er hans nye singel. Den kommer til slutt, og passer perfekt inn i omgivelsene. Det er også den første fra hans kommende album «Patience», som kommer om en måned. Det var kanksje tittelsangen som kom helt til å begynne med? I alle fall blir det spennende å høre hvordan de egentlig høres ut, uten den himmelske romklangen.

Sondre Lerche spiller sine coverlåter av Britney Spears og Joni Mitchell. Konstruktivt fordomsfritt dette, og «Smoke Gets In Your Eyes». Sistnevnte er en så ruvende sang at han nesten må komme med sin egen «Sentimentalist» etterpå for å holde nivået ved like.

Sondre Lerche er en av dem som har fått gjort mest i denne spesielle unntakstida. Han har utmerket seg i en utsøkt TV-opptreden med Kringkastingsorkesteret, og var en av de første som satte seg ned i sofaen hjemme og holdt Brakkesyke-konsert. Som vi skrev den gangen, så var dette en form for opptreden vi godt kunne tenke oss selv når de vanlige konsertene kommer tilbake.

Det gjelder i høyeste grad denne kvelden også. Det er bare at 20 mennesker er forsvinnende få, både inntektsmessig og i tidsbruk.  Sju konserter i helga, 140 mennesker til sammen, Sondre Lerche er en mann som vanligvis spiller for ti ganger så mange, og han måtte altså gjort 70 konserter for at alle skal bli fornøyde. Dessuten er jeg sikker på at mange hadde begynt å komme om igjen, og da har vi det gående. Nei, dette var så fint at det egentlig ikke går an.