Nye takter

Klasseskille på Spellemannprisen

KOMMENTAR: Spellemannprisen tydeliggjør forskjellene mellom den forsterkede hitkulturen, og mangfoldet i norsk musikk.

Bilde 1 av 4

Se listen over alle nominerte i bunnen av saken.

På kulturhuset Sentralen i Oslo i går: En rekke av fjorårets mest omtale artister solte i seg i glansen av ferske Spellemannominasjoner. Utøvere i alle sjangere, fra gruppa Kvelertak til den 13 år gamle guttesopranen Aksel Rykkvin. En rekke veldig godt kjente fjes, men også noen som selv musikkjournalister lurer på hvem er. Til sammen var så mange at det ble vanskelig å få plass til alle på et felles gruppebilde. Det er de mest kjente vi skal få se enda mer av når prisene deles ut 28. januar.

Cezinando var en av Dagsavisens 11 utvalgte blant 111 før Bylarm i 2015. I 2016 vant han Urørt-finalen i NRK, og i høst kom debutalbumet som ble svært godt mottatt. Så ble han årets nykommer under P3 Gull i november. Nå kan han få Spellemannprisen i klassen for urban musikk, i tillegg til å bli årets nykommer her også, og årets tekstforfatter – nominert til sistnevnte pris under sitt fulle navn Kristoffer Cezinando Karlsen. Et godt eksempel på at Spellemannprisen kan få fram nye navn i tillegg til de gamle store. De andre som står med tre nominasjoner i år er de noe mer omtalte Aurora, Jenny Hval og Stein Torleif Bjella, mens Karpe Diem kan få enda en stor spellemannkveld med fire mulige harper.

Dagsavisen møtte Cezinando: - Det er jo masse folk som bryr seg i samme rom som deg, men så sitter du der allikevel

Nominasjonene understreker polariseringen i musikkbransjen i strømmingens tid. De tre store multinasjonale plateselskapene har hele åtte av de ti nominerte i klassen for årets låt. De har bare åtte av 95 nominerte i alle de andre klassene. Det ganske mye mindre selskapet Grappa har 16 alene, og står sammen med en lang rekke små uavhengige selskap bak alt det andre, noen av dem riktignok med lisensavtaler med de tre store.

Mangfoldet er det altså ingenting å si på, men det økonomiske utbyttet blir stadig mindre i forhold til den tidsriktige hitkulturen. I fjor lagde vi en oversikt som viste at de tre største selskapene, med 87 prosent av den totale omsetningen av innspilt musikk, hadde 18 prosent av de nominerte til Spellemannprisen. I år er denne tendensen ytterligere forsterket. For øvrig helt på linje med den alminnelige kulturpolitikken, der musikk som næring får et stadig sterke fokus i det offentlige.

Også selve utdelingen av Spellemannprisen gjenspeiler dette klasseskillet. Alle de spesielle sjangerprisene deles ut på ettermiddagen på Sentralen, de sendes på NRKs nett-TV, men først senere på kvelden i opptak på NRK1. Etter det direktesendte showet fra Sentrum Scene, der de populære prisene deles ut. Programledere for de to avdelingene blir henholdsvis Haddy N’jie og Mona B. Riise. Igjen ser vi denne klassedelingen mellom den allment populære hitkulturen, og det mer spissfindig musikalske. Ingen heldig utvikling, ideelt sett. Den mest markante kritikeren av denne siste utviklingen har vært Bjørn Eidsvåg, innehaver av flere Spellemannpriser, inkludert årets spellemann i 1997 og hedersprisen 2006, som mener at prisen ikke lenger er tjent med å overføres på TV, med alle sine hensyn til seertall. Hans sønn Simen Eidsvåg er morsomt nok pressesjef for årets arrangement.

Spellemannprisen tar med ujevne mellomrom grep for å få prisvinnere til å være mer publikumsvennlige. Det viktigste virkemiddelet er stadig større juryer. Regelverket minner litt om å lese den lille skriften i brukervilkårene for nettjenester. I år gjør først en storjury på 15–20 personer grovarbeidet rundt nominasjonene. De sender rundt 20 utgivelser i hver klasse videre til fire fagjuryer, som også er bredt sammensatt. Når det eksempelvis er samme jury som deler ut prisene for elektronika, jazz, klassisk, samtidsmusikk og åpen klasse sier det seg selv at det fort kan komme kompromissløsninger.

Selv om alle vil ha sine personlige innvendinger ser det ut som storjuryen har fått med seg det meste av det viktigste. Om vi ser dette i forhold til Dagsavisens nylig publiserte Kritikertoppen for 2016, basert på lister fra 65 musikkanmeldere, er Emile The Duke den eneste utelatte blant de 13 norske artistene som kom inn blant de 40 beste. Vi får håpe han ikke er utelatt på det nye kravet til «relevans» i enkelte av klassene. «Relevans» må tolkes som popularitet. Pop er en forkortelse for «populær», og det kan bare forsvares å sette visse krav til allmenn anerkjennelse i klasser som popgruppe og popsolist. Selv om en lang rekke av Norges aller mest folkekjære artister i så fall var "irrelevante" i begynnelsen av karrieren. Den mest opplagte utelatelsen i år er Hellbillies, som ikke er nevnt i noen kategorier – kanskje fordi gruppa fortsatt faller mellom manges oppfatning av hva som er country, pop, rock eller til og med danseband. God musikk kan som kjent brukes til så mangt.

Her er de nominerte

Her er listen over de nominerte til Spellemann for 2016, som deles ut lørdag 28. januar.

Barnemusikk

* «Gråtass» – sangene fra filmene

* «Løkki» – Løkki

* «Superbarna» – Hipp Hurra

Blues

* «Reckoning» – Billy T Band

* «MK's Marvellous Medicine» – MK's Marvellous Medicine

* «Reboot» – Pristine

Country

* «Let The Ribbons Fly» – Claudia Scott

* «Vinyl and A Heartache» – Darling West

* «Come Tomorrow – Songs of Townes Van Zandt» – Paal Flaata

* «Hearing Colours Seeing Noises» – Signe Marie Rustad

Danseband

* «Ein hau med hitts» – Ausekarane

* «Blindvei» – Picazzo

* «En runde til» – Torgeir & Kjendisene

Elektronika

* «Departed Glories» – Biosphere

* «Echo» – Nils Bech

* «Vibe Telemetry» – Telephones

* «I Know This Place – The Eivind Aarset Collages» – Tortusa

Folkemusikk/Tradisjonsmusikk

* «Kristine Valdresdatter» – Anders Røine

* «Fabel» – Eli Storbekken & Sigurd Hole

* «Salmeklang» – Gjermund Larsen Trio

* «Hardingfele» – Lars-Ingar Meyer Fjeld

Indie

* «Hold On Dreamer» – Frøkedal

* «Puzzler» – Hilma Nikolaisen

* «Blood Bitch» – Jenny Hval

* «The Switch Album» – The Switch

* «D'Meg» – Vilde Tuv

Jazz

* «Norwegian Caravan» – Come Shine og KORK

* «Wolf Valley» – Eyolf Dale

* «Rubicon» – Mats Eilertsen

* «Ulv ulv» – Moskus

* «Buoyancy» – Nils Petter Molvær

Klassisk

* «The Lark» – Christian Ihlen

* «David Monrad Johansen: Chamber Music» – Ingfrid og Åshild Breie Nyhus

* «Reflections» – Trondheimsolistene

* «Britten & Korngold: Violin Concertos» – Vilde Frang

Metal

* «Abbath» – Abbath

* «Nag» – Nag

* «Raspberry Dawn» – Okkultokrati

* «Bogefod» – Sarke

Popgruppe

* «Camp Echo» – Highasakite

* Lemaitre 2016 – Lemaitre

* «Henda i været» – No. 4

Popsolist

* «All My Demons Greeting Me As A Friend» – Aurora

* «Fortid» – Bendik

* «Gundelach» – Gundelach

* «Fest blikket» – Hanne Kolstø

* «Cloud Nine» – Kygo

Rock

* «Pineapple Pizza» – Death By Unga Bunga

* «Vannmann86» – Hjerteslag

* «Nattesferd» – Kvelertak

* «Ført bak lyset» – Tusmørke

* «The Gospel» – Årabrot

Samtid

* «Neon» – Ensemble Neon

* «Ophelias: Death By Water Singing» – Henrik Hellstenius

* «Crepuscular Hour» – Maja S.K. Ratkje

* «On Anodyne» – Trondheim Voices, Jon Balke, Batagraf

Urban

* «Barn av Europa – Cezinando

* «Heisann Montebello» – Karpe Diem

* «Everything» – Lido

Viser

* «Her bor» – Frida Ånnevik

* «Ventetid» – Hekla Stålstrenga

* «Marte Wulff» – Marte Wulff

* «Unsongs» – Moddi

* «Gode liv» – Stein Torleif Bjella

Åpen klasse

* «Det andre rommet» – Erlend Apneseth Trio

* «Amputation» – Stian Westerhus

* Triangle» – Susanna

* «Rumi Songs» – Trygve Seim

Tonos Komponistpris

* «Salmeklang» – Gjermund Larsen Trio

* «Crepuscular Hour» – Maja S.K. Ratkje

* «Khipukamayuq» – Lene Grenager (Artist: Marianne B. Lie & Trondheim Sinfonietta)

* «Henda i været» – Emilie Christensen, Ineborg Marie Mohn (Artist: No. 4)

* «The Hermaphrodite» – Olav Anton Thommesen (Artist: Oslo Sinfonietta)

Tekstforfatter

* «Barn av Europa» – Cezinando

* «Blood Bitch» – Jenny Hval

* «Ikke tenk på det» – Kaja Gunnufsen

* «Heisann Montebello» – Chirag Rashmikant Patel, Magdi Omar Ytreeide Abdelmaguid

* «Gode Liv» – Stein Torleif Bjella

Årets Nykommer & Gramostipend

* «Arias by Bach. Händel og Mozart» – Aksel Rykkvin

* Astrid S 2016 – Astrid S

* Cezinando – Cezinando

* Dagny 2016 – Dagny

* «Hakuna Matoma» – Matoma

* «Finnmark» – Ondt Blod

Årets album

* «All My Demons Greeting Me As A Friend» – Aurora

* «Blood Bitch» – Jenny Hval

* «Heisann Montebello» – Karpe Diem

* «Gode liv» – Stein Torleif Bjella

* «The Gospel» – Årabrot

Årets musikkvideo

* «I Went Too Far» for Aurora – Arni & Kinski

* «Golden Ticket» for Highasakite – Øystein Moe, Alexander Somma, Line Klungseth Johansen

* «Prungen» for Jaga Jazzist – Christian Mona og Leif Henning Broch Johnsen

* «Den islamske elefanten» for Karpe Diem – Thea Hvistendahl

* «Min aller beste venn» for Klovner i Kamp – Marie Kristiansen

Årets produsent

* Bård Ingebrigtsen (Kreg Visselman, Bjella, Valkyrien)

* Cashmere Cat (egne låter og for Kanye West)

* Jesper Borgen (Alan Walker, Marcus & Martinus)

* Joakim Haukaas / Kid Joki (Britney Spears, CLMD, Astrid S, Julie Bergan)

* Morten Lindberg (Cikada, Trondheimsolistene med flere)

Årets låt

* «Faded» – Alan Walker

* «Hurts So Good» – Astrid S

* «Backbeat» – Dagny

* «Jovial» – Freddy Kalas

* «Arigato» – Julie Bergan

* «Kan du lære mæ?» – Kristian Kristensen

* «Stay» – Kygo feat. Maty Noyes

* «Girls» – Marcus & Martinus feat Madcon

* «False Alarm» – Matoma & Becky Hill

* «Our Youth» – Sonny Alven feat. Emmi

Mer fra Dagsavisen