Nye takter

Karpe tok av på Øya

Karpe har feiret mange triumfer. Avslutningskonserten på Øyafestivalen er en av de største.

Bilde 1 av 20

6

KONSERT

Karpe

Øyafestivalen

Se bildekarusell fra Karpe-konserten øverst i saken.

Etter en dag med et mulig nytt terrorangrep mot Norge går Magdi Ytreeide Abdelmaguid fram på scenen og holder en tale om forrige gang de spilte på Øya, i 2012, da vi fortsatt trodde på ei ny tid med mer kjærlighet, men endte med noe helt annet. Det er en perfekt intro til «Lett å være rebell i kjellerleiligheten din». Etter at de har framført denne sammen med sine 12.000 tilhørere går Magdi og Chirag Patel fram og hever fredstegnet med fingrene. Dette er det mest dramatiske øyeblikket i denne konserten, på hele Øya 2019. Som ellers var en fest fra begynnelse til slutt, både konserten og festivalen.

Se bildene og finn alle sakene fra Dagsavisens Øya-dekning her: Se bildene fra Øyas siste dag

Les også: Sigrid tok Øya med storm

Sju år er gått siden Øya tok sjansen på å la duoen som den gangen var kjent som Karpe Diem avslutte hele festivalen nede i Middelalderparken. Det et så lenge siden at det nesten føles som middelalderen. Ville det komme mange nok for å høre Karpe når Bon Iver spilte samtidig? Gjett om. Karpe har siden fortsatt med å spille de største arenaene, de har laget film, og gjør generelt som de vil. Dette var et tidsskille i norsk festivalhistorie. Nå er det tredje år på rad at et stort navn fra norsk hip hop lukker Øya på lørdagskvelden.

Se også: Karpe på Rockefeller – se bildene fra konserten

Karpe har kommet dit de er i dag ved å skamløst krysse grensene over til popmusikken. Øya-konserten har alle kjennetegnene på et stort rockshow, men det også opplagt på Karpes egne premisser, uten å gå på akkord med grunnholdningene. Karpe forholder seg til de sentrale delene av din produksjon på denne konserten: Det nye halvtimelange «SASplus/SASpussy»-sporet (her klippet ned i enkeltdeler), «Heisan Montebello»-konseptet, og et par nikk til «Kors på halsen»-albumet fra 2012.

Forrige gang på Øya ga de i inntrykk av å ha brukt opp hele hyra på sitt store sceneshow. Nå er vel betalingen betraktelig bedre i 2019, men Karpe har ikke spart på virkemidlene. Scenen har flere etasjer, store videoskjermer danner en effektfull backrop. Kvelden begynner med at de to kommer ned ei flytrapp, og framfører «Zalil». De har full kontroll over virkemidlene når advarselen kommer: «Nå dropper det snart - vær klar!» Og endelig dropper det, og hele menneskeheten - i alle fall menneskemengden - eksploderer i en ekstase som aldri før under denne festivalen.

Les også: På berg- og dalbane med Motorpsycho

«Jeg har fått det til på Øya, da», er den lille vrien på en av linjene i «Hvite menn som pusher 50». Og det store publikummet er med på notene. Å få folket med på allsang er én ting, å lykkes med å stelle i stand en allrap er virkelig over grensen.

Tøyenparken er ikke blitt så våt at det blir helt riktig å kalle den Karpedammen, men luftfuktighten er høy, og kvelden så varm at det er en slags svett klubbfølelse over området. Himmelen åpner seg med jevne mellomrom under hele konserten. Men Karpe har en stor catwalk som går langt ut over publikum, og tilbringer store deler av kvelden her, solidarisk klisslaute med  alle andre.

Les også: Hellbillies valset opp meg regnet

Opptredenen er markedsført som «Karpe med venner», men de har ikke en overdreven stor gjesteliste. Det vekker stor begeistring at Arif og Unge Ferrari kommer på for deres felles lettsindige singel «Jeg bruker ikke kondom», og det blir enda mer komisk når de forsøker å legge ut på en luftferd over publikum i et gigantisk oppblåst fly, som bare ikke er oppblåst nok til å bære dem. Her er det virkelig spøk og alvor i skjønn forening.

Dere protesje fra «SASplus», Isah fra Stavanger, er med på flere av låtene, og får synge det stille omkvedet «Ta det rolig» på «Blod, Homie» helt mot slutten. Men helt til slutt går mange der nede på sletta helt av skaftet når det virkelig er Emilie Nicolas som sitter høyt oppe på scenen og synger  i «Dodi i en hoodie». En vakrere slutt på konserten, eller på hele Øya 2019, kunne vi bare drømme om.

Mer fra Dagsavisen