Nye takter

Kan du høre elvens Bruce?

«The River» var Bruce Springsteens store gjennombrudd. I 35 år etterpå har han vært en av verdens største artister. Nå kommer albumet i sin fulle bredde.

Bruce Springsteen

«The Ties That Bind – The River Collection»

Columbia/Sony

Bruce Springsteen ser tilbake på «The River» med en stor historisk presentasjon av dobbeltalbumet fra 1980. Med en lang rekke innspillinger som ble til overs, en dokumentarfilm om innspillingen, og også en konsertfilm fra turneen etterpå. En turne som tok ham til Norge for første gang, til Drammen 5. mai 1981.

«The River» kom to og et halvt år etter «Darkness On The Edge Of Town». Et langt mellomrom den gangen, men tilhengerne til Springsteen hadde vent seg til å vente. Denne gangen fordi ambisjonen til artisten vokste underveis. Springsteen var ikke fornøyd med bredden på albumet, han ville kombinere livets opp- og nedturer i et større bilde enn det han hadde fått plass til før. Med god plass til både følsomhet og ren fest.

Og sånn ble det. En stund lå det an til at «The River» skulle bli et vanlig enkelt album, med ti spor. Det ble levert ferdig til plateselskapet, men Springsteen angret. Han rakk å trekke det tilbake før utgivelsen, og gikk tilbake i studio i et år til. I denne pakken får vi også oppleve dette albumet slik det var tenkt, på en egen plate. «The Ties That Bind» var den opprinnelige tittelen, som nå i stedet brukes om denne nye utgivelsen. Kortversjonen av «The River» inneholdt faktisk tre sanger som ble forkastet da plassen ble utvidet. Et bilde på hvor enormt tilfanget av låter var i disse årene.

LES OGSÅ: Stor hyllest til popmusikken

I den timelange dokumentarfilmen som følger med forteller Springsteen om ønsket om å lage mer bråk, fjerne seg mer fra 70-tallet, og gå tilbake 60-tallets mest utagerende innspillinger når The E-Street Band skulle spille rock’n’roll. Gitarist Steven Van Zandt var forfremmet til medprodusent. I dokumentarfilmen skryter Springsteen av at spekteret er så bredt at de til og med fikk en hitsingel for første gang: «Hungry Heart», som han hevder å ha skrevet på den tida det tar å synge den, egentlig for The Ramones, men han bestemte seg fort for å beholde den selv.

Selv var jeg ikke overdrevet imponert av «The River» den gangen. Med 3 av 5 stjerner i anmeldelsen i Nye Takter, litt lei av de amerikanske mytene som Springsteen fråtset i, både musikalsk og tekstmessig. The Clash hadde gitt ut «London Calling», og kom med «Sandinista» like etterpå, med et mer imponerende omfang, og et større verdensbilde enn Springsteen kunne oppvise. Men å høre igjen «The River» er ingen mindreverdig opplevelse i dag, med det store spekteret fra energiske «The Ties That Bind», og «Out In The Street», via Spector-popen i «Sherry Darling» og «I Wanna Marry You», til de ettertenksomme fortellingene i «Point Black», «Independence Day» og «Stolen Cars». Og veldig mye innimellom.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

«Outtakes»-plata er minst like massiv, med 22 låter som ble til overs. Noen senere gitt ut som B-sider, andre på oppsamlingsalbum, enkelte også gitt bort til andre artister, men 11 har ikke vært alminnelig tilgjengelige før. Dette høres ut nå ut som et utmerket underholdende dobbeltalbum i seg selv, hovedsakelig med lettsindig rock’n’roll, selv om det er vanskelig å finne sanger som definitivt skulle vært med på det som ble den endelige «The River» til slutt.

Boksen kommer også med en to og en halv time lang konsert fra universitetet i Tempe, Arizona, dagen etter at Ronald Reagan ble valgt til president. Springsteen forteller sitt publikum at han er skremt av det som har skjedd, men at de er unge, at mange kommer til å være avhengige av dem framover, og dediserte «Badlands» til dem, på en konsert som ser ut som en strålende oppsummering av karrieren hans så langt. Den tunge pakken inneholder også en 148 siders bok, med et essay av Rolling Stone-journalist Mikael Gilmore, en introduksjon av Springsteen selv, og en lang rekke bilder, presseklipp og relevante dokumenter, backstagepass til Drammen inkludert. «The River» var det første albumet til Springsteen som gikk til topps på norske salgslister. «Born To Run» hadde gått upåaktet hen i den store sammenhengen, og «Darkness On The Edge Of Town» ble bare en middels suksess for denne folk flest-artisten. Fra og med «The River» var alt forandret. Langt fra Bruce Springsteens beste album, men det som for alvor gjorde ham til en av vår tids største artister.

Mer fra Dagsavisen