Nye takter

Joddski: Heimstadrapperen

Jørgen «Joddski» Nordeng bekrefter sin posisjon som forgrunnsfigur i norsk rap. Hans nye album er sterkt knyttet til hjembyen Bodø, men er også full av universelle sannheter.

Dagsavisen anmelder

5

Joddski

«Glasshuset Morgengry»

Mosvolddalen

###

Jørgen Noreng beskrives som en tilårskommen pioner i følgeskrivet til hans nye album. Det kan vanskelig bestrides at han har vært en forgrunnsfigur i norsk rap, med reinspikka hip hop i snart 20 år. Joddski skrev bok om alle sine amerikanske hip hop-forbilder, «Full sirkel», i fjor. Til å være så intenst opptatt av en kultur fra andre siden av Atlanteren var han ikke bare en av de første til å tilpasse denne kulturen til norske forhold med Tungtvann. Han har også vært en av dem som har vært flinkest til å følge dette opp.

Nå går Joddski videre i umiskjennelig stil. «Denne e for alle sammen/Detta e mæ/ stampappan til alle sammen», smeller han til i åpningslåten «Komma hjem». Denne har både en tittel og en metode som setter standarden for resten av albumet, der den lener seg på samplinger fra to gamle låter av ASA Krogtoft, en annen av de store heltene fra Bodøs pophistorie.

Les også: Nicki Minaj: Monarkens maniske popfest i Oslo (+)

Dette er nemlig virkelig et album om å «komma hjem». En lokalpatriotisk produksjon, selv om vi igjen kan ta fram visdomsordet om at det lokale fort blir det mest globale, eller i det minste nasjonale i dette tilfellet. Joddski har alltid visst og vist hvor han kommer fra, best uttrykt i «Bodø State Of Mind», hans og Ingeborg Selnes’ versjon av Jay Z og Alicia Keys’ «Empire State Of Mind» som ble uoffisielt utgitt under bordet for ti år siden. På det nye albumet bæres veldig mange av sangene fram av bidrag fra Bodøs musikkmiljø. «Gata» tar utgangspunkt i «Sommerfugl i vinterland». «Æ så dæ her på gata» synger Halvdan Sivertsen, og så går «gata» i loop, og så fortsetter Joddski om et nytt gateliv, før låten avsluttes med noen strofer fra Hålogaland Teaters oppsetning «Det e her æ høre tell» fra 1973.

Albumet er produsert av Salvador Sanchez, kjent fra Kristiansand-gruppa Dark Side Of The Force i gamle dager, men bodøværing han også nå. Albumet er mikset av Joddskis Tungtvann-kollega Poppa Lars, for å ta vare på den historiske kontinuiteten. «Glasshuset» er et album av sin tid, med fem spor som allerede har vært utgitt, men står likevel fram med en klar helhet.

Et virkelig høydepunkt er «Jævla nordlendinga», basert på et dikt av Harald Sverdrup fra 1972 som egentlig heter «Øvelser i hjemlig diskriminering». Og det er forfatteren selv som leser, mens Joddski går videre med sin egen vri på innholdet.

Les også: «I Was A King er mer tidsriktige enn på lenge» (+)

Bodøs store stemme, Terje Nilsen, stikker innom i et par låter. Også det gamle reggaebandet Irie Darlings er representert, i bakgrunnen i «Klagesang», sunget av Vegard Leite fra Irie-etterkommerne Manna, med et innhopp av Lyset, artisten før kjent som Son Of Light. Her er også gjesteopptredener fra produsent Sanchez og El Axel fra Equicez, alle med sterke betroelser i «Manana».

Veldig mye namedropping ble det nå, så til slutt skal vi presisere at det aldri er tvil om at det er Joddski som presiderer over begivenhetene, med velkjent autoritet, fortsatt som en av de sterkeste stemmene i norsk rap.