Nye takter

Jazzvinner kvitterer

Eirik Hegdal er årets artist på Kongsberg Jazzfestival, med tre egne konserter som takk for fjorårets festivalpris.

I den grad Kongsberg har en «artist in residence» er det vinneren av den store jazzprisen, som får komme tilbake året etter utmerkelsen og gjøre flere store konserter etter eget ønske. Disse pleier å sette et sterkt preg på festivalen. Neste år er det Hedvig Mollestad sin tur, men i år er det Eirik Hegdal som residerer. Den første konserten ble en god påminnelse om hans store talent.

Eirik Hegdal er en av mange musikere med bakgrunn fra jazzlinja i Trondheim, og var i flere år leder for Trondheim Jazzorkester. Han har også spilt i en lang rekke andre band, og blant mye annet gitt ut fire album med sitt eget Team Hegdal.

Den første konserten hans på Kongsberg var med gruppa EnEnEn, med Michael Francis Duch (kontrabass) og Tor Haugerud (trommer). Denne sammensetningen oppsto i 2007, inspirert av saksofonisten Albert Ayler, som i løpet av denne konserten får sin hyllest i den fine låten «Rumba For Albert». Hegdal forteller også publikum at han er en stor beundrer av Bill Frisell, etter å ha sett ham på Kongsberg i 1994. Det er kanskje derfor han også har inkludert den svenske gitaristen/steelgitaristen Johan Linderström her, fra gruppa Tonbruket. Han har før spilt med Susanne Sundfør, og dro rett fra denne konserten til en opptreden med Ane Brun timen etterpå.

Det er spesielt godt å se denne sammensetningen i Sølvsalen i Kongsberg, foran et panoramavindu der vi ser rushtrafikken gå sin sakte gang utenfor, samtidig som vi kan fortape oss i roen vi får gjennom et så sublimt, subtilt og variert uttrykk som denne kvartetten varter opp med. De slutter med den nydelige balladen «Den fineste dagen», og ennå er ikke dagen over på langt nær.

De to andre konsertene til Eirik Hegdal går av stabelen etter at dette er skrevet, men fredag fikk folk høre verket «Følk», igjen med utgangspunkt i jazzen, men også med sterke innslag av svensk og norsk folkemusikk. Med Sofia Jernberg og Unni Løvlid (vokal), Gjermund Larsen (fele) og den uunngåelige Hans Hulbækmo (trommer). Lørdag avslutter Hegdal med «Musical Ballon», som opprinnelig var bestillingsverk for Vossajazz i 2018, som enda et eksempel på at stadig flere slike verk har et liv etter den ene festivalen det ble bestilt for.

Mer fra Dagsavisen