Intervju: Torgeir Waldemar har mye å melde på «Love»

Etter å ha hatt suksess med de to foregående studioalbumene sine har Torgeir Waldemar etablert seg i toppsjiktet av rocka, norske trubadurer. Nå er han klar med noe nytt.

– Jeg føler det som om Armageddon er rundt neste sving.

Torgeir Waldemar ser ut av vinduet på en regnvåt januargate der gradestokken viser fem pluss.

– Det er vinter, men det er som høst. Det er så omfattende at det er umulig å komme utenom. Som store, tunge skyer som henger over hele kloden.

Det er klimautviklingen han sikter til. Han er langt fra den eneste musikeren som snakker om det, og bruker det i låtene sine. Til NTB sier han:

– Det preger meg, og jeg føler at jeg ikke har noe valg.

Strømmeironi

Men Torgeir Waldemar har som alltid et skarpt blikk, der han påpeker ironien i at musikkbransjen nærmest er blitt heldigital og en storforbruker av elektrisitet, der vi strømmer og googler.

Nettstedet Fortune regnet på det og fant ut at da «Despacito» satte rekord med 5 milliarder visninger, tilsvarte det strømforbruket til 40.000 amerikanske husholdninger. Ett eneste søk på hitlåten aktiverte servere i seks til åtte datasentre rundt i verden og forbrukte dyrebar energi.

– Så det biter hverandre i halen, sier Torgeir Waldemar og er et øyeblikk like mørk som været utenfor.

Men kjærligheten da – tittelens «Love»? Da lysner det litt.

Torgeir Waldemar er glad i konseptuelle album, sier han.

– Jeg liker sammenheng, en felles retning. Det gjør det interessant.

Den selvtitulerte 2014- debuten var preget av eksistensialisme, mens «No Offending Borders» fra 2017 var politisk og rasende. De innbragte til sammen tre Spellemann-nominasjoner, i country- og i rockeklassen.

– Før vi startet, bestemte jeg meg: Denne platen skal handle om at vi må ta vare på hverandre. Både mennesker som står oss nær, såvel som kloden og ressursene. «Love» er et åpent, men tydelig, tema. Som også fanger opp det forpliktende ved begrepet. At det kommer med en risiko for tap. Du kan si temaene for platene mine har gått fra kritisk og negativ til... han nøler litt, før han smiler skjevt:

– Litt mer positivt.

Trehodet

For muntert blir det aldri fra Torgeir Waldemar. Bare forstyrrende vakkert. Det er musikken som står ham nærmest. Etter å ha spilt frem melodiene, rytmene, og funnet hva låten skal handle om, skriver vennen Ole-Richard Stokke ut tekstlige forslag.

– Jeg bruker kanskje halvparten. Kall ham et springbrett, for han inspirerer meg til å ta det videre. Tekster er vanskelige å skrive, sier Torgeir Waldemar.

Lydlandskapet er de et trehodet troll om å skape. Torgeir Waldemar gav Ole Henrik Moe carte blanche til å komponere mellomspill og lydkulisser. Medprodusent Anders Møller er tredje hode, ifølge Torgeir Waldemar – som dermed får satt ut i livet det han så for seg da alt startet i hodet hans.

– Jeg kunne ikke gjort det uten dem.

24 konserter

Nå venter en 24 konserter lang turné på Torgeir Waldemar, med start 23. januar. Seks av dem er med fullt band, på resten av scenene stiller han solo – som på Trondheim Calling.

– Det er bånn gass i to måneder. Studio og livespilling er to ulike ting – to forskjellige uttrykk; man behøver ikke nødvendigvis gjenskape studio uttrykket live. Det blir jo litt vanskelig når jeg spiller alene med noen av disse låtene, smiler han.

Og sikter for eksempel til det 14 minutter lange avslutningssporet «Black Ocean»s store, malende landskap.

Torgeir Waldemar flyr tidvis. Alene med kassegitaren. Kjører han, blir det med litt flere gitarer, som 12-strengeren, og en forsterker. Og kanskje banjoen. For selv om den er mindre med, fastslår den særegne rockeren:

– Man blir aldri ferdig med banjo. (NTB)