Nye takter

Ikke helt moderne

Gamle venner av The Waterboys kommer til å glede seg over dette en liten stund.

Dagsavisen anmelder

4

POP

The Waterboys

«Modern Blues»
Harlequin/Playground

Nå som Ellie Goulding synger «How Long Will I Love You» over alt, og Prince forsøker seg på «The Whole of The Moon», kan det være greit at det drypper litt på Mike Scott som skrev dem. The Waterboys, verdensmenn som de er, har vært i Nashville og spilt inn sitt nye album. Ikke med countrymusikk, heller ikke blues som tittelen kan antyde, ikke den store folkemusikken som de først og fremst er kjent for, men ganske generell rock. Med såkalt velprodusert lyd, blant annet med Muscle Shoals-veteranen David Hood på bass. «Mikset av Bob Clearmountain», slik at det ikke skal være tvil om at dette låter såkalt «fett».

Overfladisk hørt er det ganske traust. Men Mike Scott er jo en historieforteller av rang. Titler som «The Girl Who slept For Scotland», «Rosalind (You Married The Wrong Guy)» og «I Can See Elvis» setter fantasien i sving. Gamle venner av The Waterboys kommer til å glede seg over dette en liten stund. Vi kan ikke forlange at de skal lage «Fisherman’s Blues» eller «Room To Roam» om og om igjen i evigheter. Mike Scott klarer fortsatt å framstå som «the nearest thing to hip», for å sitere enda en av hans sangtitler.