Synger i Highasakite og kommer bandet i forkjøpet med nytt album: Ingrid Helene Håvik. FOTO: THEA HERMANSEN

Høyt oppe alene

Sterkt soloalbum fra Highasakite-vokalist.

POP

Ingrid

«Babylove»

Propeller Recordings

 

Eks-Trondheim-baserte Highasakite er en av de mer oppløftende suksesshistoriene i ny norsk pop de siste par årene. Debut­albumet har vokst i det stille til å bli en feinschmecker-snakkis verden over, de er blitt omfavnet av en mann som Justin Vernon i Bon Iver, de har nettopp sluppet en singel som forsmak på sitt andre album, som gis ut til vinteren. Med elendig taktisk timing kommer vokalist Ingrid Helene Håvik med et soloalbum nå. Det tyder på overskudd og musikalsk mangfold.

«Babylove» låter markant annerledes, mer stillegående, med lag på lag med vokalharmonier. Noen steder virker det som om hun synger på et eget fantasispråk. Til sammen blir dette ikke ulikt Cocteau Twins, et band og en vokalstil mange refererer til om dagen, men Ingrid gjør dette til sitt eget. Hør hvordan vokalen strekker seg, slynger seg oppover i uventede sprang, på en låt som «Shoes To Walk In». Det er også drag av folkemusikk her og der som gir dette en særegen identitet (på fele: skotske Sarah Jane Summers. Cocteau Twins kom også fra Skottland, fakta-fans!). Under den lekre overflaten er det sterke strømninger av uro og sinne her, med blodige tekster om kjærlighet og død, dette er mye mer enn bare pen sang. Nå som norske artister dynger oss ned med idylliske juleplater, er det godt med en motvekt i avslutningssporet på denne plata: «This Xmas», en nesten salme-aktig orgelbasert meditasjon over mørke ved årets slutt og alle tings forgjengelighet. It s all gonna be gone soon.

bernt.erik.pedersen@dagsavisen.no

Spiller på Parkteatret 13. november