Høyst personlig popmusikk på sitt beste. Anmeldelse: Halsey: «Manic»

Det tredje albumet til Halsey viser henne som en av Amerikas største og beste popstjerner. Igjen med god hjelp fra Peder Losnegård fra Tysvær.

5

Halsey

«Manic»

Halsey har blitt en av Amerikas store nye popstjerner de siste årene. På denne tida her i fjor gikk den strålende singelen «Without Me» helt til topps på USAs Hot 100. En av de største hitene i 2019, og en av de beste også. Nå er den et midtpunkt på det tredje albumet til Ashley Nicolette Frangipane, som heldigvis også har en rekke nyere sanger som imponerer nesten like sterkt.

###

Albumet åpner med «Ashley», som altså er sangerens egentlige fornavn, og som antyder at dette kommer til å bli et album fullt av personlige betroelser. «Manic» er fullt av sanger om vanskelige private forhold, men også om luksusproblemene: «I should be living the dream/But I’m livin’ with a security team», som hun synger i «Still Learning», før albumet avsluttes med enda flere begredelige opplevelser i «929».

Til å komme fra en artist i toppen av popsjiktet er «Manic» beundringsverdig variert og spenstig. Her skifter det fort, fra state-of-the art-produksjon til psykedelisk visesang, harmonisk 60-tallspop, eller rett og slett rock.

Norske Peder «Lido» Losnegård har vært sentral som produsent og låtskriver med Halsey på de forrige to albumene, og er medansvarlig for seks av sangene her. Mange av dem er skrevet av bare de to sammen, noe som antyder at de stoler godt på hverandre. En av dem er «Alanis Interlude», der Alanis Morissette er gjestesanger. en sang som er preget av Halseys engasjement for LGBTQ-livet. En annen er «Suga’s Interlude», med Suga fra den koreanske gruppa BST. Fra Alanis Morissette til K-pop, det sier også litt om spennvidden her.

Det kunne kanskje vært interessant med flere sanger som ga mer eksplisitt uttrykk for Halseys politiske engasjement. Sånn som det er, er likevel «Manic» mer enn spennende nok. I et av albumets høytidsstunder, «Finally/Beautiful Stranger» nærmer hun seg Lana Del Rey i uttrykket. I fjor var det årsbeste. Vi får se hva det ender med i år.

Spiller i Oslo Spektrum 21. februar.